שאל את הרב

גיוס לצה''ל

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 09/03/23 14:10 טז באדר התשפג

שאלה

שלום רב לך כבוד הרב גלעד, ברצוני לדעת את דעתך בנושא גיוס לצה''ל מבחינה הלכתית. אני עילאי,בן נוער, בן 17 וכמו וטובים רבים בגילי אני בתהליכי מיון לתפקידים בצה''ל והמחשבות על השירות רבות. רציתי לדעת מהי ההצדקה המוסרית של העדה החרדית בישראל לאי-שירות בצה''ל , בעוד במקביל להם ישנם הדתיים הלאומיים אשר משרתים בגאווה בצה''ל, אשמח לדעת כיצד ייתכן ששני החלקים הללו בעם שואבים את המוסר מן התנ''ך אך התוצאות בשטח שונות במידה כה רבה. כיצד ייתכן שבקרב העדה החרדית יש את אלו אשר לא מתגייסים לצה''ל?, האם האמרות הערכיות המפורסמות כמו ''כל ישראל ערבים זה לזה'', ''לא תעמוד על דם רעך'' וכדומה לא בעלות ערך בסוגיה זאת?, כיצד ניתן לעמוד מנגד כאשר ישנה סכנה ממשית לעם ישראל בציון?. אינני מתנגד חלילה וחס למוסר התנכ''י אך מנקודת מבטי אין היגיון בהבדל הרב בתפיסה על השירות בצה''ל בין העדות השונות בעם ישראל. שאלה זאת עלתה בקרבי בצורה חזקה יותר עקב ההד התקשורתי הנוגע בין היתר לשירות בצה''ל. תודה רבה לך על המענה מראש ושיהיה לך ולכל הקוראים שבוע נפלא

תשובה

בס"ד

שלום רב,

לא מדובר על פטור לכל הציבור החרדי, אלא פטור רק ללומדי תורה שמתחייבים להמשיך ולהתמסר לתורה במשך כל החיים.

מי שמתמסר לתורה תורם תרומה רוחנית לביטחון המדינה.

להלן דברים של שני רבנים ציוניים חשובים, הרב חרל"פ והרב נריה, בזכותם של לומדי התורה:

הרב חרל"פ פרסם כרוז: "וברוכים יהיו כל הילדים המחרפים נפשם בעד מזבח אהבתם לעמנו ולארצנו, גדול הוא חלקם בזה ובבא... ובעבור זה הנני מוצא חובה קדושה בנפשי להודיע גלוי לכל אלו התלמידי חכמים חובשי הישיבות הקדושות המקדישים עצמם לתורה ועבודת ד', שהם הפלוגה של חיל ד' כדברי הרמב"ם סוף ה' שמיטה ויובל – החובה מוטלת עליהם להמשיך את לימודם, ולא יתבטלו מן התורה אף למלחמת מצוה זו. ועל ידי זה אנו בטוחים וגם אנו יכולים להבטיח, כי הצלחת חיילנו תהיה למעלה מדרך הטבע ".

לאחר פטירת הרב נריה פרסמה תנועת בני עקיבא את תמונתו יחד עם הכיתוב 'לאורו נלך': "אין קיום לעם ישראל בלי תורה, אין משמעות לארץ ישראל ולמדינת ישראל בלי בנים בונים לומדי תורה, הדבקים בכל לבם ובכל נפשם בכל אורח חייהם. צבא הגנה לישראל שומר על הגוף, והישיבות – על הנפש. צה"ל מגן על היהודים, והישיבות מגינות על היהדות... ובת קול מכרזת ואומרת: אל תכריתו את שבט הקהתי".

הבאתי את הדברים מתוך: https://www.yeshiva.org.il/midrash/20656

כתבות נוספות