שאל את הרב

עתיד מחשבות תוויות

הרב ירון אנגלמאייר הרב ירון אנגלמאייר 05/02/23 11:07 יד בשבט התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב קצת שאלה לא שגרתית ואפילו לא ברורה. שמי רמי בן 23 בעוד כמה חודשים. יש נושא שמאוד מפריע לי. יש איזו אישה אצלנו שבקשר עם אמא שלי לפעמים והיא סוג של קוראת בעתיד או מה שזה לא יהיה. היא אמרה כמה פעמים דברים שאכן התבררו כאמת לכן אני נוטה להאמין לה. לפני מספר חודשים היא אמרה לאמא שלי כמה דברים לא משהו רע חס וחלילה אבל עדיין נשהו שנעל לי את המיינד סט.. מבחינת קריירה והצלחה מה שהיא אמרה באיזה שהוא מקום סוג של הגביל אותי במחשבה ולא נותן לי לפרוץ גבולות כי תמיד אני נזכר בזה וזה לא נותן לי להתקדם כי אני אומר לעצמי ״נו במילא אני אהיה כמו שהיא אמרה אז למה לנסות למה ככה ולמה ככה״ התווית הזו ששמה עלי כאילו נעלה אותי במחשבה של להתפתח ולהיות א׳ ב׳ ג׳ וגם נעלה בעשייה כי כל פעם אני נזכר בזה.. בקיצור הדבר מאוד השפיע עליי אשמח לראות מה הרב היקר אומר. תודה

תשובה

שלום רב,

התורה מזהירה בכמה מקומות ממיגידי עתידות (אלא אם כן הם נביאים מאומתים, ובימינו אין), ויש על כך כמה לאווים (מצוות לא תעשה), כגון לא תנחשו ולא תעוננו.

אמנם במשנה (פרקי אבות פרק ב') נאמר שלראות את הנולד זו מהדרכים הטובות והמומלצות לאדם.

ההבדל נעוץ בכך שההמלצה לראות את הנולד יסודה בשיקולים רציונליים, להבין מתוך המציאות העכשווית, הנתונים הקיימים בפנינו, וההחלטות מתוכם, מה עשוי להתפתח ולאן כל החלטה תוביל, וזו עצה טובה והכרחית לקבלת החלטות מבוססות ונכונות.

אולם מגידי העתידות האסורים מנבאים דברים שאין להם קשר הגיוני ומוסבר למציאות העכשווית, וזה מה שהתורה אוסרת, לא רק לעשות, אלא גם להקשיב להם. הסיבה לכך (בדרך הבנת הרמב"ם), שהדבר מקניט ומסית את כוח הבחירה החופשית של האדם, יסוד כוחו והשפעתו בעולם, מעביר את האחריות על ההחלוטתיו אל כוחות זרים, דבר שקרוב להיות עבודה זרה.

הקב"ה רוצה שנחליט מתוך אחריות מלאה, מתוך שיקולים הגיוניים ורציונליים ואמונה ביכולתנו להגיע אל החלטות נכונות ומתוך אמונה בבורא עולם והכוונת יושר השיקולים הנובע מתורתו, ולא נתכופף לאמירות של מגידי עתידות המשתקות אותנו ושמות את בחירתנו החופשית במאסר.

בברכה רבה,

ירון אנגלמאייר

כתבות נוספות