שאל את הרב

מעשה ידי טובעים בים

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 02/02/23 14:30 יא בשבט התשפג

שאלה

מעשה ידי טובעים בים... לא הבנתי.. אוקיי.. בנפול אוייבך אל תשמח, אבל האם הקב"ה אוהב את כל יצוריו? הקבה נייטרלי? חשבתי שאנחנו העם הנבחר... מעשה ידיו רוצים להשמיד אותנו? זה נראה כאילו אלוהים ברא א העולם ואמר "תסתדרו בינכם, אני אוהב את כולכם.." אני מבין שישנה השגחה, אבל נראה שאלוהים לא שש להתערב כל הזמן כי הוא אוהב את כל הצדדים המעורבים...

תשובה

שלום

זו שאלה שכמובן יש הרבה מה להרחיב וללמוד לגביה, אבל בקצה המזלג:

הקב"ה ברא את המציאות כדי להיטיב לברואיו כולם, בדגש על האדם, וההטבה העיקרית היא ההטבה הרוחנית והבחירית - להגיע להשכלה ואמונה עליונות ולבחור בטוב.

כל תולדות העולם והאנושות צועדים לשם.

בתהליך הזה יש לעם ישראל תפקיד קריטי ובלעדי.

כשבעקבות הבחירה האנושית הרעה ההנהגה האלוקית פועלת בדרך של הסתר פנים או של מידת הדין, אז זה נחשב חיסרון במובן מסוים ביחס לשלימות ההנהגה, ולכן יש ביטוי כאילו יש צער של השכינה.

ולכן המדרש שציטטת אומר שיש בעיה של אמירת שירה במצב שיש הופעה כזאת של חיסרון (ולא שהכל הופיע מתוך בחירה טובה של האנושות).

בדומה קצת למה שרואים בבירור שאברהם אבינו עורך מול הקב"ה ביחס לסדום, שעל פי תשובת הקב"ה מתברר שכל עוד יש סיכוי לתיקון לא מופיע הכיליון.

ולכן הברור שהקב"ה מתערב כל הזמן ומוביל את המציאות לייעודה, אבל בצורה נסתרת, בלי שלילת הבחירה, ודרך הבחירה של בני האדם בכלל ועם ישראל בפרט.

זה על רגל אחת, ואידך זיל גמור

בהצלחה

כתבות נוספות