שאל את הרב

מטריאליזם והנפש

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/02/23 18:25 יא בשבט התשפג

שאלה

שלום הרב

לאחרונה נתקלתי בהשקפת המדע המטריאליסטי המודרני הטוען שהנפש כולה היא בסך הכל תוצרת פיזיקלית של המוח, דבר שמתקיל אותי בשאלות קשות.

א- במידה והנפש היא תוצר פיזיקלי, המושפעת מחוקי הפיזיקה באופן דטרמיניסטי, אין מקום לרוחניות, עולם הבא וכו. האדם איננו אלא רובוט חסר בחירה.

ב- לעולם לא ראיתי את המדע והתורה כסותרים זה את זה, אלא כמשלימים לכל הפחות ותואמים לכל היותר. מעולם לא הפניתי עורף לממצאים מדעיים, ואני מאמין בדרכם של הראשונים כדוגמת הרמבם ורב סעדיה גאון הדוגלים ביצור סינתזה נדרשת בין תורה ומדע. כמו גם הרב קוק בנבוכי הדור. להפנות עורף לסוגיה ולטענות המדעיות לא בא בחשבון מבחינתי, ואילו רוב המדע ידגול היום במטריאליזם למיטב הבנתי.

יש לציין שקראתי את הספר של פרופסור ליבוביץ- ״הבעיה הפסיכו-פיזית״, דבר שתרם להבנתי גם בחולשה של טענות המטריאליזם, ועזר לי לקחת את טענותיהם בביקורת. עם זאת, לא מצאתי תשובות אמיתיות לשאלה שחיפשתי, תשובות מספקות הדוגלות בעניין היבדלות הנפש מהחומר ובבחירה חופשית. רק כדי לחדד- אני לא בולע באופן טוטאלי את טענות המטריאליזם, אך גם אין לי ביד תשובות מספקות לשאלה. מהות הנפש וחוסר חומריותה, בחירתו ורצונו של האדם וכו- כל אלה ערכים ואמונות בעלי משקל עצום מבחינתי, המשפיעות גם על אורך חיי הדתי ועולמי הרוחני.

אני יודע שיהיה קשה להקיף את כל הנושא בשו״ת אחד, לכן אשמח לתשובה ככל הניתן ולהפנייה למאמרים וספרים הנידונים בנושא במידה ואתה מכיר, הדוגלים במבט היהודי והרוחני על הנפש, אך גם בעלי יושרה אינטלקטואלית מספקת.

תודה רבה הרב

תשובה

שלום וברכה

כשאני עומד בפני שאלות מעין אלה אני שואל את עצמי מה יכולה להיות תשובה לשאלה מסוג זה, ומה היא צריכה להכיל.

ובמקרה הזה, אני מוצא שלא תהא תשובה כלשהי שיש לה אפשרות להניח את דעתך.

שכן זהו ניסיון ראציונלי להכיל מושג לא-ראציונלי: הנפש, הנשמה וכדו'.

ואין לזה שום אפשרות תיאורטית. אין שום דבר שיש בו אפשרות שאותה תקבל כראיה לדבר מה.

זה דומה לסוגיות של הניסיונות הראציונליים להוכיח את קיומו של האלוהים.

גם כאן, הם נראים לי חסרי תוחלת, שכן מעצם הגדרתם – לא ניתן להנכיח בעזרת כלים ראציונליים מציאות לא ראציונלית.

האם אתה יכול להוכיח את קיומה של האהבה ? איני שואל מה ההוכחה, אלא כיצד נראה לך, באופן תיאורטי, כי ניתן יהיה להוכיח את קיומה של האהבה, ולא לראות בכל המשיכה שבין המינים פעולה פיזית.

בשל העובדה הזו, כלומר – בשל העובדה שאין שום דרך תיאורטית לעשות זאת, מעצם מופשטותם – אני חושב שמה שאתה מחפש אינו יכול להיות בנמצא.

זו שאלה לא מדעית. המדע אינו רלוונטי לדיון הזה, כי הוא צודק לחלוטין שבכלים מדעיים לא ניתן להנכיח את קיומה של הנשמה. ברם, גם המדע מודע למגבלותיו, ועובדה זו רק אומרת שהנשמה אינה מושג הנתפש על ידי המדע. היא לא אומרת שאין בנמצא נשמה. על כן, אין מדובר בסתירה שבין מדע ובין אמונתנו, אלא בחלוקת גזרות: המדע בתחומו והאמונה בתחומה.

כל טוב

כתבות נוספות