שאל את הרב

חתונה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/01/23 21:16 ד בשבט התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב

שאלתי היא: למה להתחתן?

"בעולם הליברלי" כידוע ישנו שלב הקודם לחתונה, שבו מכירים, מתאהבים, וכיוצא בכך, ורק אחרי כמות זמן כלשהי מתחתנים, ואיני מבין למה הם מתחתנים, אין להם שום סיבה להתחתן, מחויבות? גם לפני חתונה יש מחויבות וגם אחרי החתונה יש מחויבות, ועוד בגלל סיבה כזאת, מחויבות, יש סיבה נוספת לאיש להגיד שלא להתחתן, כי אם הבעל יראה שלא טוב לו, או האישה תראה שלא טוב לה, אז זה יעלה לו לא מעט (בנוסף לכל הכאבי ראש), אין שום סיבה להתחתן בעולם ליברלי שכזה, ואיני מדבר על הצד הרוחני כמובן שעדיף שהם יתחתנו שלא יעשו עבירות וכדומה

ובעולם הלא ליברלי (הדתי אקרא לו כך) אני מוצא רק שני סיבות ללמה להתחתן

1. "פרו ורבו ומלאו את הארץ"

2. נהיים שלמים (כי הנתינה בזוגיות היא צורת ההשפעה הגבוהה ביותר, ועדיין אני בספק אם להחשיב סיבה זו כסיבה, כי גם בלי חתונה לפי "הקוד המקובל" אסור לבן זוג/לבת זוג ללכת עם מישהו/י אחר/ת, ויש מחויבות, ויש נתינה)

האם זאת הסיבה היחידה כבוד הרב לחתונה? אי שמירת נגיעה? אם לא אז אשמח שהרב יאיר לי את דעתי המעוותת, ואם כן למה צריך את כל הסייגים האלו? שאדם יביא ילדים לעולם ויטפל בהם וישפיע ממה שהוא יכול לאמא ונגמר הסיפור!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

בלי להכנס להבדלים בין דתיים וחילוניים, שמירת נגיעה וכד',

יש מכנה משותף מספיק רחב שמחייב את כולם להתחתן, בין אם הם דתיים או חילוניים, שומרי מצוות או לא.

אני מברר אתך את המושג בנסיבות של רוב בני האדם, תמיד ימצאו מקרים צדדיים, בשוליים שלא מתאימים להצגת הדברים שלי, שהיא כאמור מאפיינת את הרוב המכריע.

משמעות החתונה מתמצאת במושג: 'ברית', שיש בה התחייבות הדדית לקשר קבוע - לכל החיים.

ברית הנישואים לא קיימת כשיש חברות קבועה, כל עוד בני הזוג לא התחתנו, מפני שהחלטה לגור ביחד אינה התחייבות להמשיך כך כל החיים.

המשמעות של הברית היא מחויבות הדדית לשמירת הקשר הזוגי. נלוות לכך גם התחייבויות רגשיות (לאהוב) אישיות (לא לבגוד - לא לבקש קשר מחוץ לנישואים) כלכליות (לדאוג לתנאי קיום זה לזה) וחברתיות (לחיות ולפעול יחד). כל ההתחייבויות שתיארתי מחזקות ומועילות מאוד לברית אבל אינן עקר הברית.

להיגיון שמחייב חתונה יש שני בסיסים:

1. בסיס זוגי - הנכונות להשקיע את כל כולך בזוגיות, מתאפשרת רק כאשר יודעים שיש התחייבות להמשיך אותה לנצח. כאשר אישה חוששת שבעלה 'יזרוק' אותה כשהיא תזדקן, היא לא משקיעה את כל מרצה בזוגיות אתו. כך גם גבר שחושש שאשתו תיטוש אותו בעתיד, יתקשה להשקיע את עצמו בקשר אתה.

2. משפחה - ילדים גדלים בשלווה וביטחון כאשר הם חשים שהסביבה שלהם יציבה ובטוחה. ילדים חשים אם ההורים שלהם בקשר יציב, קבוע ובטוח, או שהקשר מעורער. ברית נישואים מדרבנת לקשר יציב, קבוע ובטוח שיוצר משפחה בטוחה שמגינה על נפש הילדים של בני הזוג.

כתבות נוספות