שאל את הרב

איך להתגבר על היצר ולהיות אדם טוב יותר ?

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 22/01/23 18:53 כט בטבת התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב.

כמו שציינתי אני בן 24 ולאחרונה אני מוצא את עצמי מתמודד המון עם היצר הרע. כל מיני מחשבות אסורות והרהורים רעים, לפעמים כל מיני פיתויים לראות תכנים אסורים ולא צנועים, והרבה התמודדויות שקשורים למיניות.

זה התחיל עם משהו ממש ממש במקרה, באמת מבלי שהתכוונתי בכלל ומאז זה לא יוצא מהראש (יש לי ב"ה זיכרון מעולה, אז אני גם לא יכול לשכוח את זה). והנסיונות רק הולכים וגוברים, ולפעמים אני מצליח לעמוד בזה, אבל לפעמים לצערי לא ואני חוטא. לפעמים זה מפריע לי לישון, לפעמים אפילו זה בא לי בחלום. ואני באמת באמת מרגיש שזה מכתים אותי. כל מחשבה, כל הרהור, כל ראיה אסורה, כל חטא. אני באמת מרגיש שזה מכתים אותי כי אני לא אדם כזה. וכואב לי על זה. כי אני אדם מאמין ומתפלל אבל הניסיונות האלה ממש ממש קשים לי. וזה אף פעם לא עוזב, גם אם אני מתגבר פעם, פעמיים שלוש רצוף, זה תמיד בחזרה. זה מאבק תמידי עיקש, וקשה לי עם זה. (אולי זה קשור גם לעובדה שאף פעם לא הייתי בזוגיות לצערי, אז ככה שזה יותר מעניין אותי). אבל אני לא רוצה שזה יעניין אותי, אני לא רוצה ליפול בדברים האלה כי זה ממש לא אני ולא מתאים. אני רוצה למצוא את הזיווג שלי וחושב על זה כל יום. אבל אני לא רוצה את היצר הרע. אני רוצה כל הזמן להיות אדם טוב יותר ולא לחטוא ככה. איך לעשות את זה ?

סליחה ממש על האורך. פשוט הוצאתי את מה שיושב לי על הלב. רוצה לחזור לתמימות שהייתה עד לפני כמה שנים.

תשובה

שלום

אין שום צורך להתנצל. טוב שפירטת והצאת את מה שיושב על הלב.

אכן ההתמודדות עם היצר הרע בתחום העריות היא אחת ההתמודדויות היותר קשות שיש.

נכון שבאופן מעשי זה התחיל מאותו דבר שראית במקרה (ומכיון שלא התכוונת לכך, אין לך אחריות על אותה ראיה ועל היצר שהיא עוררה, אבל יש לך בהחלט אחריות על ההתמודדות כעת עם המציאות הזאת של היצר), אבל יש להניח שהעוצמה מושפעת בהחלט מהגיל ומכך שאתה כבר בשלב שמוכן לבניית בית.

אני לא יודע אם אפשר לחזור למקום שבו היית בו אז, כי החיים שלנו בנויים מהתקדמויות ועליות שנבנות על קומה על גבי קומה. אבל בהחלט אפשר להתעלות מתוך ההתמודדות הזאת למקומות שעוד לא היית בהם.

חשוב מאוד לזכור ולשנן שאתה נחשב בעל תשובה וצדיק לכל דבר, על פי דברי חז"ל על מי שעובר עבירה ומתבייש בה שמוחלין כל עוונותיו, ועל כך שהרהור תשובה הופך אדם מרשע גמור לצדיק, ועוד. ואתה הרי לא רוצה בחטאים, מתחרט עליהם ומתבייש בהם.

חשוב מאוד לזכור ולשנן שאין חטא או עבירה שיכולים לעמוד בפני התשובה. על הכל אפשר לשוב ותמיד אפשר לשוב. לא משנה כמה פעמים האדם נפל. באמת אין ייאוש בעולם כלל.

חשוב לדעת שהרצונות שלך והמאמצים שלך הם כולם יקרים מאוד בעיני הקב"ה. הוא ממש לא מתמקד רק בנפילות שלך, אלא בעיקר במאמץ ובהצלחות.

כל מאמץ שלך, כל רצון שלא ליפול, כל הצלחה הכי "קטנה" הם יקרים וחשובים מאוד.

יש לך מושג איזה רמה גבוהה זה ואיזה שכר מובטח לך? רש"י אומר בקידושין (ל"ט,ב') שאין מצווה שיש עליה שכר כמו מי שעמד בניסיון. ואתה עשית את זה לא פעם ולא פעמיים.

הבושה שאתה מתבייש בחטא הזה גם היא יקרה וחשובה מאוד ומעידה מי אתה באמת.

התשובה והתיקון מורכבים מהחרטה על מה שקרה, וידוי לפני ה' על מה שקרה, וקבלה לעתיד שלא ליפול. וכמובן מאמץ מעשי למנוע נפילות.

בפועל צריך להשקיע ב'סור מרע ועשה טוב'. כלומר, גם לדאוג למנוע עד כמה שניתן מפגש עם דברים שמעוררים את היצר (הגנה רצינית על האינטרנט במחשב ובפלאפון, ובכל מקום שיש בו התמודדויות), וגם לדאוג להתמלא ולהתחזק בקדושה ובתורה בדרך שתמלא אותך בשמחה בעבודת ה' ובאמונה בעצמך, כך שהיצר פחות יוכל לשלוט בך.

צריך למצוא את החלקים בתורה שמלהיבים ומרוממים אותך.

בנוסף, אני ממליץ שתנסה להשיג ספרים כמו "אשיב ממצולות" של הרב יהושע שפירא. והחוברת "יוצר אור -על היצר והאור שבחיינו" של הרב ליאור לביא.

אפשר וכדאי להיכנס לאתר ´חברים מקשיבים´ - http://www.makshivim.org.il/. יש הרבה חומר בעניין. וכן לאתר 'עבודה בעיניים' - http://mitbagrim.org.il/

בנוסף, אני מבין שבקישור הבא יש גם כיוון ואנשי מקצוע שיכולים מאוד לסייע. שווה לנסות.

https://lp.mmb.org.il/sod-yetzer-yetzira/

בתשובה הבאה יש דברים נפלאים שכדאי לקרוא -

https://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/%D7%96%D7%A8%D7%A2-%D7%9C%D7%91%D7%98%D7%9C%D7%94-385/

בהצלחה רבה ואל תשכח לרגע כמה שאתה בן יקר ואהוב לפני הקב"ה

כתבות נוספות