שאל את הרב

וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן-בִּנְךָ, אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם, וְאֶת-אֹתֹתַי, אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי בָם; וִידַעְתֶּם, כִּי-א

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/01/23 14:51 כט בטבת התשפג

שאלה

כתוב בספר בראשית, פרשת בא:

ב וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן-בִּנְךָ, אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם, וְאֶת-אֹתֹתַי, אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי בָם; וִידַעְתֶּם, כִּי-אֲנִי יְהוָה.

כתוב כאן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן-בִּנְךָ. לכן, מצווה דאורייתא לעשות את סדר הפסח עם הבנים, אבל גם כן עם הנכדים!

שאלה: מי אחראי על ביצוע המצווה, הסבא לבדו, או גם הבנים והנכדים ביחד אתו? לעניות דעתי, כולם, מפני שכתוב בהמשך וִידַעְתֶּם, כִּי-אֲנִי יְהוָה. ז"א, כולם אחראים על קיום המצווה, גם הסבא, גם הבנים, וגם הנכדים.

תשובה

שלום וברכה

זו סוגיה מעניינת מאוד.

יישר כוח על הדיוק בדברים.

והיא הרבה יותר מורכבת, כי יש בה גם עניין מעשי, שהלוא הדור השני אחראי כאבא על הדור השלישי, ואז הכנסתו של הדור הראשון - הסבא והסבתא - לתמונה לעתים מפריעה לבניית הסיפור של ההורים לילדים.

ויש כמובן עוד אין ספור אפשרויות לדילמות שיונקות מתוך ההצעה שלך.

לכן נראה לי כי מבחינה מעשית אי אפשר לשרטט מבנה קבוע שתמיד הנכדים אצל הסבא והסבתא, אלא לומר למשפחות - בין לסבא ובין לנכדים - להכניס גם את השיקול הזה לשיקולי הדילמה המשפחתית איפה להיות בליל הסדר, ולתת משקל לעשייה ביחד של כולם, אולם לא למחוץ ולרמוס את הרצון שלא תמיד זה יהיה כך, ולעתים יש רצון בסדר עם אחרים, ובלבד שיכוון לבו לשמיים.

כל טוב

כתבות נוספות