שאל את הרב

מיהו נחשב לנשוי על פי התורה?

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 19/01/23 00:19 כו בטבת התשפג

שאלה

שלום רב!

אני נמצא במסע תשובה, ויש לי דרך ארוכה (אך עם ישראל לא מפחד.... מדרך ארוכה). אני בא מרקע חילוני קומוניסטי, עשיתי טעויות בחיי. חלקם ביודעין וחלקם לא.

המצב הנוכחי שלי הוא שאני נשוי ללא ילדים כשנתיים. נשואים אזרחיים לאשתי (נוכרית). לאשתי ישנם שורשים יהודיים כנראה בטוח, ואם נחפור לעומק- רצינו שסבתה תעשה פתיחת ארכיון לבירור יהדות, אך היא סירבה בטענה שלא נהוג לעשות זאת באוקראינה, ודברים עלולים להכביד על משפחתה בהמצא דבר שהיא יהודיה או עם שורשים יהודיים (פאדיחה הייתה להיות יהודי ברוסיה הקומוניסטית).

שנינו רופאים צעירים שלמדנו בחו"ל. לצורך העניין הכרתי אותה שם וזאת אחרי סשן מצוות שאף פעם לא עשיתי בחיי. (לדוגמא: קריאת שמע שעל המיטה, וכו'), על מנת לפגוש זיווג הגון שישלח לי ה' מהשמיים. עברנו ביחד ניסים, נפלאות ו-"צירופי מקרים" בלתי מוסברים בכל תהליך הפגישות שלנו, וכן, גם עכשו. יכול להעיד בלב שלם כי יש לה שורש נשמה יהודי, היא מתלהבת מיהדות, ולמשל בחנוכה שנינו עמדנו והדלקנו נרות והיא לא הפסיקה לעמוד לידם.

כמה שאלות שעולות לי. אשמח מאוד אם כבודו יענה על כולם!

לאחרונה שמעתי שיעור תורה (בנתיים לא אפרסם את שמו של הרב). לצערי השיעורים מצולמים באינטרנט ואין אפשרות לשאול שאלות- ויש הרבה! אך אתמצת בקצרה מאוד.

ידוע כי חזקיה המלך היה צדיק גדול, אך כיוון שלא היה נשוי, השכינה לא שרתה עליו, ודינו היה גיהנם בעולם הזה ובעולם הבא. לכן חזר בתשובה ונישא.

1. מי הוא נחשב כנשוי על פי התורה?

2. האם נשואים אזרחיים נחשבים בכלל כנישואים על פי התורה, אך לא כשרים?

3. ובמידה ולא, האם גיור זה התיקון הברית הראשון שעליי לעשות על מנת להתקדם הלאה עם לימודי תורה וקיום מצוות?

4. מאיפה אני מתחיל, ולאן אני הולך? הרי אסור לדרוש גיור, אחרת הוא יהיה לא כשר.

5. מה אני עושה על מנת שהקב"ה יביא לה דעת ובינה לעבור גיור?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

א. נישואים ביהדות זה רק בין יהודי ליהודיה בכסף ושטר ועדים על הנישואין.

ב. יש בכך חששות מסוימים, ויש פעמים שמצריכים גט לחומרא, אבל אם היא גויה אין כאן נשואין כלל.

ג. הגיור היא הדרך הנכונה לחיות חיים מלאים ושמחים, אבל זה מזקיק שאתם שניכם תגיעו למסקנה שאתם רוצים לשמור מצוות הקב"ה מהקלה עד החמורה ביותר, להכיר את ההסטוריה היהודית להתחבר לעם היהודי בכל רבדיו השונים. לחיות חיי עם הנצח מתחילת האבות עד אחרית הימים, להיות חלק מתנועה גדולה. גיור כזה הוא יקר ואהוב אצל בורא עולם, וגם אתם תמצא אם ירצה ד' את מקומכם בתוך האומה המיוחדת הזאת.

ד. תפנה לאגף הגיור שיפנו אותך לפי מקום מגורך לקורסי גיור, ותבואו יחד ללמוד ולהתמלא.

ה. זאת עבודה איטית וכדאי שתתחיל לאט לאט, אולי יש לכם רופאים דתיים שאתם יכולים להתארח אצלם בשבתות וחגים, ואז תראו את החיים היהודים המלאים ללא הפחדות ואיומים, אלא כיצד חיה משפחה יהודית, כבוד לאשה הערכה ולמוד עם הילדים הקטנים, וכך נבנת אומה גדולה.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות