שאל את הרב

האם יש בכלל אלוהים? ואיזו דת היא ה"נכונה"?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/01/23 00:00 יז בטבת התשפג

שאלה

הנוצרים מאמינים שישו הוא האלוהים ההודים מאמינים בודה הוא האלוהים אז למה דווקא האלוהים שלנו הוא האלוהים האמיתי? האם יש בכלל אלוהים?

תשובה

הי.

יש ספר מאוד מוכר של ויקטור פראנקל, שנקרא "האדם מחפש משמעות". הספר מסביר את הדחף הטבעי של בני האדם לרוחניות, ערכים, ומימוש עצמי. לדתות יש תפקיד אדיר במילוי הצורך הזה בתרבות האנושית. רוב מוחלט של בני האדם בעולם מאמין באלוהים כזה או אחר. בקיום של כוח עליון. וכמובן שיש המון אנשים שהם גם ממש דתיים.

באופן בלתי נמנע, האמונה תלויה בתרבות שאליה אנחנו נולדים. אם היית נולדת באמריקה הצפונית או הדרומית, סביר שהיית גדלה בחברה שמאמינה בנצרות. אם באפריקה - איסלאם. הודו - הינדואיזם, וכדומה. זה גם תלוי באיזו תקופה אנחנו נולדים לתרבות הזאת. זה לא נמצא בשליטה שלנו.

כיום העולם מאוד פתוח. יש אינטרנט, ואנחנו מכירים מגוון אנשים ותרבויות. וזה באמת מעלה את השאלה: מי אמר שהדרך שלי היא באמת הכי טובה? וזאת שאלה טובה, אלא שאפשר לדייק אותה קצת: מהי הדרך שהכי טובה עבורי, כרגע?. מה משרת אותי? מה עושה לי טוב? מה מעניק לי תחושת שייכות ומשמעות? גם בתוך היהדות יש כל מיני זרמים וסגנונות, ואפשר לזוז ביניהם. להתחזק, להתמתן, להיות יותר קפדני, או יותר ליברלית. שינויים כאלה הם מאוד טבעיים.

לשאלה שלך "האם יש אלוהים" אפשר להציע שתי תשובות: דתית, ונפשית.

דתית: היהדות באמת מאמינה שיתר הדתות טועות, ושהתפיסה שלנו את אלוקים היא היחידה שמדויקת. על פי היהדות, מי שנולד כיהודי מחויב לשמור על המצוות ולשמר את הזהות היהודית באופן מלא. ולגבי יתר האנשים, היהדות בעיקר מבקשת מהם לשמור על מה שנקרא "7 מצוות בני נוח", שמכוונים לייצר חברה בריאה וטובה, גם בלי שמירת מצוות מלאה. ובניגוד לדתות אחרות, היהדות לא מבקשת "לייהד" עמים אחרים או להילחם בהם, וגם לא להשתלט על ארצות אחרות. יש לנו ארץ קטנה מאוד יחסית לשאר העולם, ועם קטן נורא יחסית לאוכלוסיית כדור הארץ, וככה טוב לנו.

נפשית: אפשר לומר ש"אלוהים" הוא כמו ראוטר ענקי. הוא מציע גישה לידע עצום והמון אפשרויות. הרי קשה לנו כיום לחשוב על האפשרות לעבור יום אחד בלי אינטרנט. איך מתחברים לראוטר? יש המון דרכים. כל אחד בדרך שמתאימה לו. יש מכשירים שמתחברים דרך wifi. אחרים דרך בלוטוס. אחרים עם כבלים מכל מיני סוגים. ועדיין, הראוטר הוא אחד, והאינטרנט שהוא מנגיש לכולם הוא אותו אינטרנט. מהבחינה הזאת היהדות והאלוקות היא הזדמנות. פוטנציאל שממתין לנו ומזמין אותנו להתחבר, לחקור, ולהרוויח דברים.

בגיל ההתבגרות וגם בהמשך, אנחנו מתחילים לחקור את האינטרנט הרוחני הזה. לחפש לעצמנו את המשמעויות שנראות לנו. לגבש לעצמנו את ההרגשה שאנחנו לא נמצאים כאן "סתם". שיש לנו ולמעשים שלנו חשיבות והשפעה. זה מאוד בריא ומאוד טבעי, ויש לנו הרבה זמן ומרחב לחקור ולברר. וגם לא חייבים לעשות את זה לבד! היהדות מאוד מאמינה ב"חברותא", בלמידה קהילתית, שיעורים, מניין.. הכל מתוך חברות ואכפתיות. וכדאי גם לדבר איתנו כאן במוקד, לדון, להתלבט ולשתף. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

להעמקה נוספת בסוגיות שקשורות לאמונה ויהדות, מומלץ להיכנס לאתר "לדעת להאמין".

בהצלחה!

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות