שאל את הרב

קרו כמה מקרים ודווקא בזמן התפילין

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 18/12/22 18:49 כד בכסלו התשפג

שאלה

שלום,

שאלה אחת ארוכה ו- 2 קצרות:

קרו כמה מקרים והכל התנקז להנחת התפילין. רוצה לוודא שפעלתי נכון. אז כך:

יש לי תזכורת בפלאפון לתפילין. 10-15 דקות לפני התזכורת התחלתי להניח בידיעה שזה יצלצל בזמן התפילין. שמתי את הפלאפון במגירה לפני אבל הרעש היה חזק יותר ממה שציפיתי.

וכך קרה:

1. הנחתי את התפילין על הזרוע, הברכה על התפילין, שמתי על הראש, ואז היה הצלצול החזק. התעלמתי ממנו סיימתי עם הראש ועברתי לוארשתיך לי. עד כן נראה לי שהכל בסדר, תקן אותי אם אני טועה.

ואז:

ביקשתי מאלוקים בקשות פרטיות במילים (להבנתי זה מותר לבקש בקשות פרטיות כשאדם עטור בתפילין). ובסוף נזכרתי שלא קראתי את ברכת התורה. אז קראתי את ברכת התורה. ואז הצלצולים החזקים חזרו אז הוצאתי את הפלאפון מהמגירה ולחצתי על כפתור לכבות אותם (זה לא אייפון). המשכתי לקרוא נדמה לי שני פרקי תהילים. נראה לי שקראתי בסדר ועברתי על כל המילים אז לא חזרתי.

ואז נדמה לי שביקשתי מאלוקים עוד משהו במילים שלי אבל לא בטוח.

ואז הסרתי את התפילין והצלצול חזר שוב. הסרתי את הרצועת תפילין שעל האצבע (והתעלמתי מהצלצול נראה לי), הסרתי את התפילין של ראש, ואז לחצתי על הפלאפון שוב לכבות את הצלצול. ואז נראה לי שארזתי את התפילין של ראש והסרתי את של יד וארזתי גם אותם והכנסתי לארון. אז ניראה לי שהמשכתי לבקש או לדבר עם אלוקים במילים שלי (כבר הייתי בלי תפילין), היה צלצול שוב, והפסקתי אותו ואז נראה לי שהמשכתי עוד קצת (במילים שלי, ללא תפילין בשלב הזה).

כשחשבתי על כל זה, אחר שהכל נגמר, זה נראה לי בסדר.

אבל שואל בשביל להיות בטוח.

(עד כאן זו שאלה 1).

2. אין מניעה לדבר בהסרת התפילין, גם אין מניעה ללחוץ על כפתור בפלאפון כדי להשתיק צלצול או שיחה נכנסת וכו', נכון? (משמתחילים להסיר הרצועות סביב האצבע)

3. א. אתה אמרת להשתדל שלא לצאת ולהרגיע מריבה, או ללחוץ על כפתור נדמה לי, בהנחת התפילין- בין היד לתפילין של ראש. כלומר, מאחרי ששמים את התפילין של ראש, ו*מלפני* הוארשתיך לי, מותר ללחוץ על כפתור ולהשתיק את הפלאפון?

(שים לב בשאלה 1 חיכיתי עד אחרי הוארשתיך לי. אבל רוצה לדעת אם אפשר גם מלפני הוארשתיך לי. לפעמים הצלצול חזק ומאוד מציק. מה גם שיכול לגרום לטעויות בוארשתיך לי).

ב. כמו שאלה 3 א., אבל בשביל להרגיע ריב. מותר אחרי ששמים את התפילין של ראש ומלפני הוארשתיך לי?

תשובה

שלום

1. כפי שכתבתי לך בעבר, איסור ההפסקה הוא מתחילת הברכה שלפני תפילין של יד עד לסיום ההידוק של הרצועות של תפילין של ראש.

בכל שאר המקומות שתיארת אין איסור להפסיק, אם כי כמובן ראוי שכשעוסקים בענייני קודש שלא להסיח את הדעת לדברים אחרים, ולכן אני מציע לך לשקול לשים את המכשיר על מצב שקט כאשר אתה עסוק בענייני קודש.

2. נכון

3. א. כן

3. ב. כן.

כל טוב

כתבות נוספות