שאל את הרב

חובת תיקון למפרע אמירה מציאותית לא נכונה בלי השלכה מעשית מעבר לאמת הטהורה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 21/12/22 09:13 כז בכסלו התשפג

שאלה

שלום הרב יובל,

אשמח לשמוע לדעתך האם אמירה מציאותית שהתבררה בדיעבד כלא נכונה/מדוייקת בעלת אפס השלכות מעשיות טעונה תיקון מצד היושרה/האמת הטהורה וכדומה?

אמרתי לחבר שחשבתי שנדבקתי ממשפחתי הקרובה במשהו שחשבנו שהוא לא וירוס הקורונה בגלל שהיה להם חום רק יום אחד, והנחתי (עוד לפני שבדקנו) שהם חלו בקורונה פעם שנייה ולכן התסמינים היו לא מחשידים לקורונה וכדומה.

בפועל אחרי בדיקה לקורונה שיצאה שלילי, כנראה נדבקתי ממקור אחר.

האם יש עניין לתקן דברי ולומר שהם כנראה לא נדבקו בקורונה ולא הדביקו אותי ושבטעות חשבנו שהם הדביקו אותי כי זה התחיל דומה עם חום ולא הרגשתי משהו במערכת הנשימה נזלת וכדומה?

תודה רבה מראש וכל טוב

תשובה

שלום וברכה

אם אתה מעריך שאף אדם לא ייפגע מזה - אין חובה לחזור ולתקן.

אדגיש: על אף שיש מקורות שמהם עולה כי אין איסור שקר מלכתחילה במקום בו אין מדובר בפגיעה - אני הולך בדרכם של הסוברים כי מצוות "מדבר שקר תרחק" מחייבת להימנע בכלל מאמירת שקר, גם אם אין נפגעים. זוהי המשמעות התורנית של ההתרחקות מן השקר.

ברם, כאשר מדובר בחובת תיקון על דברים שלא נאמרו בכוונת מכוון של שקר, אלא התבררו מאוחר יותר כלא-נכונים, ואין מקום לפגיעה, יהיה נכון ללכת בדרכם של הראשונים, ואין חובה לתקן.

כל טוב ויישר כוח על השאלה

כתבות נוספות