שאל את הרב

סיכום ספק ברכות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 14/12/22 19:51 כ בכסלו התשפג

שאלה

שלום,

תודה על התשובה לגבי הלחץ. זה מעודד.

לגבי החזרות בתפילה וכו'- אמרת " בספק לא חוזרים על ברכות. ספק ברכות להקל, ולא מזכירים שם ד' לשווא.".

זה מה שאמרתי לפני כמה התכתבויות, ואתה אמרת שמותר להגיד פסוק אפילו לשם לימוד עם שם השם.

אתה מתכוון לזה ש:

1. מה שבא מהתנ"ך מותר לחזור? וברכות דרבנן לא צריך לחזור כשיש ספק?

2. כלומר שמע ישראל, תהילים, כל חלק אחר בתנ"ך, וברכת התורה- בספק כן חוזרים.

3. הברכה על התפילין, ברכות הנהנין בספק לא חוזרים?

4. בוארשתיך לי בספק חוזרים על אותו אחד. לא מההתחלה. כך הבנתי. תקן אותי אם אני טועה. ומכל מקום, אם בספק שאמרתי, האם אני צריך להתיר את הקשר של והארשתיך לי הספציפי שיש לגביו ספק, ולהגיד שוב, או שאין צורך להתיר ליפוף אחד של אותו והארשתיך לי, ואין צורך לעשות זאת אלא פשוט לחזור בפה על הוארשתיך לי הספציפי ההוא שוב?

5. לגבי הברכות, קצת קשה לדעת איזו ברכה מהתורה ואיזו דרבנן.

תודה רבה!

תשובה

שלום

1. על פסוק מותר לחזור. ברכה לא (חוץ מספק ברכות מהתורה)

2. נכון. רק ששמע ישראל וברכות התורה זה חיוב ולכן צריך לחזור (ובברכת התורה כפי שאמרנו אפשר להתכוון בברכה שלפני קריאת שמע בשחרית, לצאת ידי חובת ברכת התורה), ואילו תהלים למשל מותר לחזור, אך בדרך כלל אין חובה, כי זה לא חיוב לומר תהלים.

3. נכון

4. לא צריך להתיר. בדיעבד זה לא מעכב.

5. הברכות שהן מהתורה זה ברכת התורה ושלושת הברכות הראשונות של ברכת המזון (עד ’בונה ברחמיו ירושלים’).

כל טוב

כתבות נוספות