שאל את הרב

מחלוקת בין אחים לגבי הכנסת ספר תורה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 13/12/22 08:18 יט בכסלו התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב, אבא שלי ז"ל נפטר לפני כשנה וחצי (אמא ז"ל נפטרה לפני שנים רבות). אנחנו חמישה אחים. לפני כשנה קיבלנו החלטה משותפת לכתוב ספר תורה לזכר אבא ז"ל, אך לא החלטנו להיכן להכניס אותו. שכרנו סופר סת"ם, וכיום כתיבת הספר נמצאת בשלבים אחרונים, כאשר התכנון הוא לקיים בע"ה טקס חגיגי ביום השנה השני, לאחר פסח. מימון ספר התורה הוא מתוך הירושה שהשאיר אבא ז"ל. לאחרונה נוצר נתק בין ארבעה אחים (שאני ביניהם) לבין האחות החמישית, עקב סכסוך שלא קשור לעניין. בינתיים, ארבעת האחים הגיעו להסכמה על מקום הכנסת הספר, והאחות שבנתק עם השאר דורשת שספר התורה יוכנס לבית כנסת אחר (לפי תחושתנו, היא עושה זאת כפועל יוצא של הסכסוך ולא כי יש לה סיבה אמיתית להתנגד לדעת שאר האחים). שאלתי היא: האם ניתן להסתמך על דעת הרוב (4 מול 1) ולהכניס את הספר למקום שרוצים הרוב, בניגוד לדעת אותה אחות? ואם דרושה הסכמה של כולם ולא ניתן להשיג כזו - מה עושים? והאם ניתן להודיע לאותה אחות באופן חד-צדדי שמחזירים לה את חלקה (20% מעלות הס"ת) ואז אין לה שום פתחון פה? בתודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

קשה מאוד להיכנס למערכת משפחתית, אבל דבר אחד אני יודע לומר מניסיוני: לעשות כל מאמץ להגיע להסכמה משותפת, ולהוציא את סוגיית הכנסת ספר התורה מחוץ לויכוח ולמחלוקת שיש לך בנושאים אחרים. ממש להתאמץ לעשות את זה, כי לא זו בלבד שאין לך כלי מחזיק ברכה יותר מן השלום - סביר מאוד להניח כי נחת הרוח שתיעשה לאביכם תהיה כאשר אתם ביחד מכניסים את ספר התורה למקום אחד, ומתעלים מעל המחלוקות השונות בנושא החשוב של זיכרון שמו.

רק אם ממש ממש אין ברירה, ולא מצאתם שום דרך אחרת לעשות את הדבר, יהיה נכון להחזיר לה את הסכום שהיא שותפה בו ולהכניס למקום שהשאר רוצים בו. נושא פירוק שותפויות בהלכה הוא כמובן נושא מורכב מאוד, אבל מבין הדרכים האפשריות - זו נראית הדרך הכי קרובה להלכה.

ושוב, עשו כל מאמץ להוציא את הכנסת ספר התורה מהמחלוקת.

כל טוב

כתבות נוספות