שאל את הרב

שחרור מנדר של לוח זמנים להחזר הלוואה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 12/12/22 07:37 יח בכסלו התשפג

שאלה

לרבנים הנכבדים השלום והברכה,

לפני כשנה הלוויתי לחבר טוב סכום כסף נכבד, והוא התחייב (מרצונו!) להחזיר לי רבע מהסכום בכל שנה (כמובן בלי ריבית).

ברוך ה' מצבי טוב ואף השתפר, ואיני צריך את הכסף. אך מצבו לצערי לא השתפר. אני רוצה לפטור אותו מחובת התשלום בכל שנה אלא שיחזיר ב"ה כשישתפר מצבו. אמרתי לו שהוא לא צריך להחזיר השנה אבל אמר לי שנדר שיחזיר.

האם יש לי דרך לשחרר אותו מהנדר ולסייע לו?האם יש עצה לניסוח שאני יכול להשתמש כדי שלא יהיה מחויב? או שצריך לעשות התרת נדרים בפני בית דין? כיצד אני יכול לסייע לו שלא יהיה מחוייב כלפיי ללוח התשלומים של החזר ההלוואה?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

א. אין כאן כלל דיני נדרים. המושג נדר הוא רק אם נאסרים דברים אחרים, דהיינו אם אעשה כך וכך יאסרו עלי דברים אלו ואלו, או שאני אהיה אסור בדברים אלו, אבל אם לא נאסרים דברים או אנשים אין כאן דיני נדרים כלל. אולי יש לדון האם יש כאן שבועה שאדם נשבע לקיים. ברור שיש לנו הרבה פעמים בלבול מושגים בין נדר ושבועה. .

ב. שבועה היא התחייבות שאדם יעשה או לא יעשה, אבל בדבר שאדם מחוייב בו מצד עצמו (כגון חוב כספי וכדו') אין זה גדר של שבועה אלא התחייבות ממונית סתמית שהיא תלויה בדעתו של השני, שברצונו יקבל וברצונו לא יקבל,, וכן בנידון דידן שהוא התחייב לפרוע בצורה מסוימת, אין כאן שבועה שזה נתון לבני אדם שיכולים לעשות כפי רצונם ולעשת תנאים שונים. ועל כן אין כאן שבועה.

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות