שאל את הרב

שבת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 22/11/22 10:12 כח בחשון התשפג

שאלה

שלום הרב.

ברצוני לשאול מס' שאלות בנושא שבת:

1. האם מותר להרכיב בשבת פאזל שייתכן שבמוצאי שבת יירצו לקבע אותו ולמסגרו לתמונה? האם אין בכך הכנה מקודש לחול? חשוב לומר שגם התהליך עצמו הוא מהנה. אך השאלה אם זה לא הכנה להנאת השימוש בפאזל כתמונה לאחר מכן.

2. יצא והפעלנו מכונת כביסה מאוחר, והיא המשיכה לפעול לתוך שבת. לאחר שבדקנו שהפתיחה של המכונה בשבת לא גורמת לשום פעולה אסורה פתחנו אותה והוצאנו את הכביסה. לא ידעתי אם מותר לתלות את הבגדים(מראית עין וגם הכנה מקודש לחול.) אז שמתי את הבגדים בסלסילה, פרשתי רשת על הרצפה, וכאילו הפלתי "בטעות" עם הרגל את הבגדים על הרשת, אח"כ פיזרתי אותם בשינוי עם הרגל. האם זה היה מותר?

3. האם מותר לנגב את הרצפה עם סמרטוט כשאין חשש סחיטה? או שיש בעיית כיבוס והשריה.

4. אם הדוד חשמל פועל כרגע, האם יש איסור להשתמש גם במים הקרים?

5. בגד שהיה מושרה במים כדי לנקותו מהלכלוך לפני שבת, עבר מישהו והרים אותו מעט ואז החזיר- מותר?

6.אותו עניין לגבי סיר חמין לא מבושל שממשיך בישולו לתוך שבת, אם הזיזו אותו על הפלטה בלי להרים את הסיר, כדי לפנות מקום, האם מותרה אכילתו בשבת? ומה לגבי שפתחו את המכסה והחזירו? ואם הרימו ממש ושוב שמו? לכאורה הפסיקו את פעול הבישול ושוב המשיכו, אבל אם לא היו נוגעים המצב לא היה משתנה...

7. האם מותר לתופף עם סכינים, מזלגות, כוסות, עם הידיים על השולחן כששרים שירי שבת?

תודה רבה, יום נעים ושבת שלום!

תשובה

בס"ד

שלום רב!

ברצוני לשאול מס' שאלות בנושא שבת:

1. האם מותר להרכיב בשבת פאזל שייתכן שבמוצאי שבת יירצו לקבע אותו ולמסגרו לתמונה? האם אין בכך הכנה מקודש לחול? חשוב לומר שגם התהליך עצמו הוא מהנה. אך השאלה אם זה לא הכנה להנאת השימוש בפאזל כתמונה לאחר מכן.

* אכן, זו הכנה מקודש לחול ואסור.

2. יצא והפעלנו מכונת כביסה מאוחר, והיא המשיכה לפעול לתוך שבת. לאחר שבדקנו שהפתיחה של המכונה בשבת לא גורמת לשום פעולה אסורה

* אי אפשר לדעת מה המנגנונים בתוך המכונה - לכן יש חשש שכן נגרמה פעולה אסורה

פתחנו אותה והוצאנו את הכביסה. לא ידעתי אם מותר לתלות את הבגדים(מראית עין וגם הכנה מקודש לחול.) אז שמתי את הבגדים בסלסילה,

* הבגדים הרטובים הם מוקצה - אסור לטלטל אותם. כמו כן יש חשש שבזמן שאת מעבירה אותם לסלסילה הם נסחטים מעט.

פרשתי רשת על הרצפה, וכאילו הפלתי "בטעות" עם הרגל את הבגדים על הרשת, אח"כ פיזרתי אותם בשינוי עם הרגל. האם זה היה מותר?

* האיסור לייבש כביסה הוא משום מראית עין - מי אומר שכביסה מפוזרת על רשת אינה נראית ככביסה?

3. האם מותר לנגב את הרצפה עם סמרטוט כשאין חשש סחיטה? או שיש בעיית כיבוס והשריה.

* אם משתמש במטלית ברפיון, בלי שום לחץ, אפשר בשבת http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=154180

4. אם הדוד חשמל פועל כרגע, האם יש איסור להשתמש גם במים הקרים?

* אין איסור להשתמש בברז המים הקרים בשבת

5. בגד שהיה מושרה במים כדי לנקותו מהלכלוך לפני שבת, עבר מישהו והרים אותו מעט ואז החזיר- מותר?

* כפי שציינתי לעיל: בגד מושרה במים הוא גם מוקצה וגם אין להזיז אותו מפני שבכל טלטול יכולה להתרחש סחיטה של הבגד

6.אותו עניין לגבי סיר חמין לא מבושל שממשיך בישולו לתוך שבת, אם הזיזו אותו על הפלטה בלי להרים את הסיר, כדי לפנות מקום, האם מותרה אכילתו בשבת? ומה לגבי שפתחו את המכסה והחזירו? ואם הרימו ממש ושוב שמו? לכאורה הפסיקו את פעול הבישול ושוב המשיכו, אבל אם לא היו נוגעים המצב לא היה משתנה...

* כל הזזה של הסיר עלולה להביא אותו למקום שיש בו יותר חום. אם הסירו את המכסה אסור להחזיר אותו. כל מה שאת מתארת בשאלה שלך - אסור לעשות. לכן ההמלצה ההלכתית היא לא להניח בכלל סיר שהמאכל שבו אינו מבושל:

(מתוך פניני הלכה) אף שמותר להניח על טס הנחושת או על הפלטה תבשיל שעדיין לא נסתיים בישולו, מכל מקום לכתחילה מוטב שכל המאכלים יהיו מבושלים לגמרי לפני כניסת השבת. משום שכל זמן שהם אינם מבושלים כל צרכם, כל פעולה שתגביר את חומם אסורה מהתורה. למשל, אם פתחו סיר של תבשיל שעוד לא נגמר בישולו, אסור לסוגרו. וכן אסור להזיז את הסיר למקום יותר חם הפלטה. ולכן טוב להניח על הפלטה רק תבשילים שכבר נגמר בישולם (שש"כ א, עב)."

7. האם מותר לתופף עם סכינים, מזלגות, כוסות, עם הידיים על השולחן כששרים שירי שבת?

* גם למי שמיקל בהשמעת קול אינו מתיר אלא מחיאת כפיים או הכאה על השלחן בידיים בלבד. אסור להשתמש בכלים כדי להשמיע קול. להקיש עם הכוס או הסכום על השלחן, או להקיש עם סכום על צלחת או על כוס - כל זה אסור.

עייני פירוט והסבר: https://ph.yhb.org.il/01-22-18/

כתבות נוספות