שאל את הרב

אוננות נשית- למה לא מדברים על זה??

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/11/22 17:38 כט בחשון התשפג

שאלה

קודם כל תודה ענקית!!! פשוט לא מובן מאליו מה שאתם עושים!

רציתי לשאול כי לא מצאתי לזה ככ תשובה באתר-אוננות לבנות זה מותר הלכתית? כאילו אני לא כל כך מצליחה להבין. זה נושא בכלל בכלל לא מדובר במגזר שלנו (הכוונה לאוננות של נשים). אני לא מצליחה להבין גם אם זה מותר וגם אם לא למה לא מדברים על זה? לא בקטע של לעודד בקטע של שבנות יכירו את התופעה ויבינו שזה טבעי ונורמלי... שיסבירו לנו אם זה מותר או אסור ובכללי זה פשוט מוזר לי שבגלל אין על זה שום דיבור

כשהייתי קטנה אוננתי והפסקתי ועכשיו חזרתי לזה לצערי ואני מנסה להפסיק כי הרגשתי שזה משהו ייצרי כזה. ואז חשבתי על זה שאני פשוט לא באמת יודעת מה היחס של ההלכה לזה.. זה מותר? אסור? ואם זה אסור אני אשמח גם לדעת למה?

מקווה שאני מובנת ושוב תודה על המקום לשאול!

תשובה

שלום לך ותודה על השאלה והפרגונים!

ממש יפה לראות את הפתיחות והסקרנות שיש לך ביחס לנושא המיניות. זה לא מובן מאליו שאת שואלת על זה, כי לצערנו הרבה בני נוער מתביישים לדבר על הנושא. הדחקה של העניין יכולה לגרום להרבה בעיות שנובעות מרגשות אשמה וחוסר ידע. ברגע שאנחנו לא מפחדים להעלות את הנושא, אנחנו מתקדמים צעד אחד קדימה לעבר חברה שיודעת להכיל ולהתמודד עם מיניות בצורה חיובית.

השיח על מיניות יכול להיות מאוד מבלבל ואנחנו יכולים למצוא את עצמנו מוקפים במקורות מידע סותרים. מצד אחד התרבות המערבית שמדברת על מיניות בצורה שלא תמיד תואמת את אורח חיינו ויכולה להרגיש מאוד בוטה, ומהצד השני החברה הדתית שלעיתים מתעלמת מהנושא או מדברת עליו בצורה שסובבת רק סביב האיסורים ומה לא לעשות.

בציבור הדתי קיימת נטייה להימנע משיח רחב על עניין המיניות מהרבה סיבות, חוסר הכשרה של אנשי חינוך, פחד להיכנס לנושאים "לא צנועים" והעובדה שהעניינים בינו לבינה הם פרטיים ומעדיפים לשמור עליהם כך. בשנים האחרונות חלה התקדמות מהירה לעבר שיח דתי בריא במגזר. זה בא לידי ביטוי בשיעורים מסודרים בתיכונים ובסדנאות בשלבים מאוחרים יותר כמו ישיבות או מדרשות. למרות זאת יש עוד המון לאן להתקדם, בין אם זה בפתיחות של השפה ובין אם זה היחס למיניות לפני הנישואין.

לגבי העמדה של ההלכה בנוגע לאוננות נשית, אני מאוד ממליצה לך לקרוא את סדרת המאמרים שכתבה על זה הרבנית אוריה מבורך. היא מפרטת שם על המקורות המתירים והאוסרים בנוסף לזווית הערכית של הנושא. https://merkazyahel.org.il/%d7%a0%d7%a9%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%99%d7%a0%d7%9f-%d7%91%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%90%d7%99%d7%a1%d7%95%d7%a8-%d7%94%d7%a8%d7%92%d7%a9%d7%94-%d7%90%d7%95%d7%a0%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%a0%d7%a9%d7%99/

אז מה אפשר לעשות?

ללמוד את הנושא

למזלנו היום קיימים הרבה מקורות ופרויקטים שעוזרים להנגיש את הידע על מיניות בצורה ברורה ומזוויות יהודית. יש את "מרכז יהל" שבאתר שלהם תוכלי למצוא כתבות ופודקאסט שמדבר על הנושא ואת "מכון אפרכסת", שם תוכלי למצוא מאמרים ופרקים מהספר שכתבה הרבנית אורה מבורך על הנושא ("מה את מבקשת"- מאוד מומלץ!). אפשר למצוא פרקים מהספר ותשובות של אוריה גם באתר חברים מקשיבים:

https://www.makshivim.org.il/blog/categories/%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%9A

ליזום

אם את מרגישה שחשוב לך להעלות את השיח בנושא, את יכולה לבקש מיועצת בית הספר או מהמחנכת שיעבירו שיחות על הנושא או יביאו מרצה מבחוץ. כך שלא רק את תרוויחי, אלא גם החברות והסביבה הקרובה שלך.

לשתף

לפעמים אנחנו מרגישים קושי בלשתף. זה יכול לגרום לנו להרגיש בודדים וקצת יותר חריגים בהתמודדות שלנו. למרות שהנושא שהעלית הוא אישי, מומלץ לדבר על זה, את יכולה להתייעץ עם אמא או חברה קרובה שאתה את מרגישה בנוח.

חשוב לציין שהדחף המיני הוא טבעי ובריא. אצל גברים ואצל נשים. כך נבראנו. הוא לא שונה מיצר האכילה למשל. יחד עם זאת, היהדות מנחה אותנו להתמודד עם היצרים בכל מיני דרכים, ולהפנות אותם למקומות טובים. למשל אין ביהדות מצווה למעט באכילה או לצום סתם ככה. להיפך - זה מזיק לגוף ולכן זה אסור. מה שכן - יש חובה לאכול מאכלים כשרים, לא לאכול חלב אחרי בשר, לברך, וכו'. המגבלות הללו לא באות לדכא את היצר הטבעי, אלא לנתב אותו לערוצים מיטיבים לנפש. ולכן חשוב לזכור שמה שאת מרגישה - הוא טבעי, בריא, מקובל וטוב. מה בדיוק תעשי עם זה? זאת כבר שאלה אחרת. וכמו בתחומים אחרים, גם כאן סביר שתעברי תהליך של בירור, מחשבה, וקבלת החלטות בינך לבין עצמך. כי אף אחת מאיתנו לא "מושלמת" בשום תחום, יומיומי או הלכתי. המפתח הוא לגדול, ללמוד, לברר, ולהיות שלמות עם עצמנו (:

את מאוד מוזמנת לפנות גם אלינו בטלפון כוכבית 8298 לספר איך הולך, לעדכן, וגם להיעזר בנשות המקצוע במוקד בכל שאלה. אפשר גם בווטסאפ, במספר: 052-468-3927. וכמובן גם לשאול שאלות נוספות באמצעות האתר makshivim.org.il/ask-away . נשמח לדבר אתך!

בהצלחה!

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות