שאל את הרב

יחסים מורכבים במשפחה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 17/11/22 18:02 כג בחשון התשפג

שאלה

שלום רב.

לפני כמה ימים היה ויכוח ביני לבין אימי ואחי בנושא מסויים הקשור אליי ואל אישתי ובמהלך הויכוח נאמרו דברים שמאד מאד לא אהבתי לשמוע עליי ועל אישתי (נאמרו מצד אחי ואמא שלנו). הדברים שנאמרו היו לא נכונים ומאד פוגעניים. לא קל לי בלשון המעטה במקרים כאלה ואני מרגיש צורך לשתף את אישתי בדברים שנאמרו עליה ועליי ובכלל לשתף ברגשות שלי לגבי הדברים שנאמרו. אמא שלי מאד לא אהבה ששיתפתי את אישתי בנאמר והבהרתי לה שאני מרגיש מחוייבות לכנות מול אישתי ושאני לא יכול שלא לספר לה מה נאמר עליה מה עוד שישנו הצורך הריגשי אצלי לפרוק בפניה מפני שאני נסער מאד מדברים שנאמרים בבית הוריי. האם זה בסדר לשתף לאישתי מה נאמר עליה? תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

ראשית, אני מקווה שישוב השלום לשכון במעונכם.

לפני שנים רבות כתבתי את המאמר הזה בכתב העת "תחומין":

https://www.ypt.co.il/4165

הוא עוסק בדיני לשון הרע בין איש ואשתו.

יסודו של המאמר הוא הטענה שדברי החפץ חיים על איסור לשון הרע שקיים גם בין איש ואשתו שרירין וקיימין, אולם הם לא מונעים את מהות הזוגיות, שבה מספר בעל לאשתו ואשה לבעלה את מצוקותיהם, גם אם הדברים נוגעים לאנשים אחרים.

על אותו הבסיס נראה כדבר פשוט שמהות הזוגיות היא השיח המשותף הזה, ומבחינה הלכתית היה מותר לך לעשות זאת. גם על בסיס הצורך שלך וגם על הבסיס של הזוגיות עצמה.

תמיד מותר כמובן לשקול את מחיר הסיפור מול הפסדו וכדו', והאם הסיפור מקדם או משיג לאחור, אולם הטענה אינה יכולה להיות מופנית אליך, כי אם למי שאמר את הדברים הפוגעניים מלכתחילה.

כל טוב ושלום בית

כתבות נוספות