שאל את הרב

חומרת עוון ע"פ ענשו

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 16/11/22 13:10 כב בחשון התשפג

שאלה

ראשית כל אקדים ואומר אשר אנכי בער, לא אדע ואין בשאלתי משום בקורת או קיטור חלילה כלל.

ראיתי שהרב כתב בספרו (רשו"ת להחמיר, עמ' 93, תחת הכותרת "חברה מעורבת") שלשון הרע חמור יותר מעריות ואל לנו לבחון האיסורים ע"פ חומרת עונשם.

א. הא כיצד עלי לבחון חומרת האיסור? ולו יצויר שעלי לעבור עברה אחת משתיים (לאו דווקא השתיים הנ"ל) באיזו מידה עלי לבוחנן?

ב. לכאורה קשה לרב מדברי הרמב"ם (פירוש המשניות, אבות ב' א') "ואמנם מצות לא תעשה באר הכתוב העונש על כל אחת מהן מלבד המעט מהן וחייב על קצתם המיתות ועל קצתם הכרת ומיתה בידי שמים ומלקות וידענו מענשי מצות לא תעשה כלם מה מהם איסורם גדול ומה מהם למטה ממנו והם שמנה מדרגות. המדרגה הראשונה והיא הגדולה שבהם הם הדברים שחייבים עליהם סקילה. והמדרגה שלמטה הימנה מחויבי שרפה. והשלישית מחויבי הרג. והרביעית מחויבי חנק. והחמישית מחויבי כרת. והששית מחויבי מיתה בידי שמים. והשביעית מחויבי מלקות. והשמינית לאוין שאין לוקין עליהם ומאלו המדרגות נדע חומר העון וקלותו"

לפי הבנתי הדלה נראה שהוא מחלק חומרת המעשים ע"פ העונש, האין זה כך?

עכ"פ תודה לרב על פועלך הרב במפעל חייך הקדוש המכה שורש ושולח פארותיו בכל רחבי המגזר ואף מחוצה לו.

תשובה

שלום וברכה

גם אנכי בער ולא אדע.

ובהקשר הזה: אני לא יודע מהי התשובה הכוללת והמקיפה לשאלת ההלימה.

העיר עליה כבר בעל המשך חכמה, ואף הפנה את תשומת הלב שזה נכון לגבי היחיד, אבל לגבי ציבור זה בדיוק הפוך:

משך חכמה שמות פרק יד פסוק כט (פרשת בשלח)

"והמים להם חומה מימינם ומשמאלם. בהתבונן בדרכי התורה נראה כי במצוות שמעיות כמו עבודה זרה ועריות יש כרת וסקילה ושאר מיתות ומלקות. לא כן בנימסיות ומידות כמו מחלוקת לשון הרע, רכילות, גזל, אין בו מלקות, דהוי לאו הניתן לתשלומין או דהוי לאו שאין בו מעשה (ספרי לדברים כה, ב). אולם זה דוקא ביחיד העושה, אבל אם הצבור נשחתין, בזה מצאנו להיפך בירושלמי דפאה (פרק א משנה א): דורו של דוד כולם צדיקים היו, ועל ידי שהיו בהם דלטורין היו נופלים במלחמה וכו', אבל דורו של אחאב, עובדי עבודה זרה היו, ועל ידי שלא היו בהם דילטורין היו יורדים למלחמה ומנצחים. שאם הצבור נשחתין בעבודה זרה ועריות על זה נאמר (ויקרא טז, טז) "השוכן אתם בתוך טומאתם". אבל בנימוסיות ומידות לשון הרע ומחלוקת, על זה כתוב (תהלים נז, ז) "רומה על השמים" וכו', כביכול סלק שכינתך מהם....".

נראה לי אפוא כי התשובה לשאלתך היא זו:

א. השאלה מה לעשות ומה לא לעשות אינה נבחנת לאור העונש בלבד (ראה את תשובתי לשאלה הבאה). היא קשורה גם לשאלה האם זה עשה או לא תעשה; האם בין אדם למקום או בין אדם לחבירו וכדו'. יש עוד הרבה פרמטרים לקביעה מה לעשות.

ב. דברי הרמב"ם שרירין וקיימין כאשר דנים במדרג שבין עבירות שלהן יש עונש. שם זה גם חלק מההכרעה מה לעשות ומה לא לעשות, כפי שכתבת בחכמתך. אולם אין בהם תשובה לשאלה בה אנו דנים, והיא מקומן של מצוות שאין בהן ענישה.

כל טוב

כתבות נוספות