שאל את הרב

פחדים מציקים לגבי העתיד: איך אפשר לצאת מזה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/11/22 01:09 ל בחשון התשפג

שאלה

שלום!

יש לי מלא פחדים.. למשל מה יקרה בעתיד..

הפחד מלאבד מישו קרוב .. או שיקרה משו רע ..

זה מציק לי , זה מפחיד אותי וכו..

אני רוצה להאמין באמונה שלמה ולהפסיק לפחד וכל הזמן לדאוג..

אשמח אם תהיה לכם תשובה או רעיון בשבילי ..

תשובה

הי.

הפנייה שלך מאוד מובנת. פחד הוא מרכיב מאוד טבעי בחיינו. כל אחת יכולה לחשוש מדברים אחרים, ולהיות יותר או פחות מושפעת מנושאים שנים. ולכן דבר ראשון תדעי שאת בסדר, וזה מאוד נורמלי להרגיש פחד וחששות.

"אמונה שלמה" היא יעד משמעותי. הדרך אליה יכולה להיות ממושכת. זה לא אומר שזה רע. אבל נדרשת סבלנות. העולם הוא מורכב, ובני אדם הם מורכבים. לצערנו יקרו דברים לא טובים לפעמים. ועדיין, הטוב גדול יותר, ויש לנו את הכוחות והיכולת להתמודד גם עם הרע.

מה למשל אפשר לעשות?

1. לדבר על זה

את יכולה לחפש סביבך אנשים טובים שישמחו לדבר איתך ולברר איתך קצת: מתי בערך התחלת להרגיש את הפחדים? האם יכול להיות שהיה איזה אירוע שהתחיל אותם? איך הם באים לידי ביטוי? האם הם משפיעים על ההתנהגות שלך ביומיום? עד כמה את נמנעת מדברים מסוימים שהיית רוצה לעשות, בגלל הפחד? למשל לפגוש חברות, לטייל, וכו'. ככל שתשרטטי לעצמך תמונה יותר מפורטת וברורה של הפחדים וההשפעה שלהם עלייך, זה יוכל לחזק קצת את הביטחון שלך. כי "פחד" כמשהו מאוד עמום וכללי, יכול להיות מפחיד יותר מפחד מדבר ספציפי, או פחד שהגדרנו אותו באופן ברור.

2. להיעזר באנשי מקצוע

יש אנשים שמתמחים בהתמודדות רגשית עם מצבים שונים. וזה טוב, כי כולנו נקלעים פה ושם למצבים לא נעימים כאלה. זאת יכולה להיות פסיכולוגית שקובעים אליה תור דרך קופת החולים (כמובן באמצעות ההורים), או שיחה עם היועצת החינוכית שיכולה קצת להקשיב ולברר איתנו מה המצב. את יכולה לתאר לעצמך שאת לא הראשונה בעולם שמגלה שקצת נמאס לה לפחד מדי, שזה מפריע לה. זה קורה כל הזמן! ולכן זה מאוד טבעי ונורמלי לעמוד באומץ, להגיד ליועצת או להורים: "זה המצב, לא נחמד לי, ואני ממש רוצה להתייעץ ולדבר על זה עם פסיכולוגית". אם תרצי עוד טיפים ועזרה כדי להסתייע בהורים בנושא הזה, את מאוד מוזמנת לדבר איתנו (נביא את דרכי הפנייה בהמשך).

3. תרגילי הרפייה, נשימה, ו CBT

פחד וחרדה יכולים לגרום ללחץ. כדי להרגיע את הלחץ יש מגוון כניקות נשימה והרפייה. הן לא מבטלות את הפחד, אבל עוזרות לנו לעבור את הרגעים המלחיצים עם קצת פחות קושי. עוד פרטים בנושא בתשובה הבאה:

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1129339

CBT היא טכניקת טיפול שעוזרת מאוד להתמודדות, בין היתר עם לחץ וחרדה. אחד הספרים הנוחים ביותר לתרגול השיטה הוא "בוחרים להרגיש טוב" של ד"ר דיוויד ברנס. אפשר למצוא אותו בחנויות וגם להזמין ברשת. כדאי לא רק לקרוא את הספר, אלא ממש לתרגל על פי ההנחיות. למשל יש בספר טבלאות למילוי עצמי, ושימוש מעשי בהן יכול מאוד לעזור "לפרק" את הפחדים, להבין אותם, ולהתמודד איתם. ממליצים מאוד!

בפחד יש גם משהו חיובי. אם לא היה בנו שום פחד, היינו עושים דברים מסוכנים. אבל כשהוא בולם את ההתפתחות שלנו ומנטרל לחלוטין את השמחה והשלווה, סימן שהוא לא עושה את תפקידו באופן מיטבי. לכן זה מצוין שפנית אלינו ושיתפת! מוזמנת לנסות את הכיוונים שהצענו בתשובה, ולעדכן אותנו איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות