שאל את הרב

שמע ישראל ותפילין

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 11/11/22 10:00 יז בחשון התשפג

שאלה

שלום,

(אני ספרדי מוצא פרסי מצד האב)

1. כשקראתי את השמע ישראל (של יום אם רלוונטי) לא זכרתי איפה הייתי במהלך הפסוק. אז עשיתי כמו שרב אמר לי בזמנו אם אני זכור נכון, להמשיך מהמקום שבטוח קראתי. קראתי עד "בעתו יורה ומלקוש" ולא זכרתי אם המשכתי אחרי או לא. אז המשכתי מ "ואספת דגנך...". אחר כך, נזכרתי שנראה לי שכבר קראתי את "ואספת דגנך" ואולי קצת אחרי. אז יוצא שקראתי עד "בעתו יורה ומלקוש" כולל, וככל הנראה קראתי את "ואספת דגנך" פעמיים ואז המשכתי עם התפילה. כי שוב אני זוכר שכך ענה לי פעם ("להמשיך מהמקום שבוודאי קרא".) - משהו כזה. אז רק רציתי לוודא שפעלתי נכון.

תודה.

2. במקרים כמו בסעיף 1 זה בסדר איך שפעלתי או שהיה עדיף מתחילת הפסוק? כי אני די זוכר שרב אמר לי לעשות כמו שתיארתי בסעיף 2.

חוזר על זה שוב כי חשבתי על עוד אופציה- מה אם זה היה פסוק עם שם השם?

עדיף גם להמשיך מהמקום שבוודאי קראתי, שהמתפלל בוודאי קרא, או, שעדיף לחזור שוב מתחילת הפסוק?

3. מה אם אחרי שיהודי קרא פסוק שם לב שהוא דילג על מילה, מה עושים במקרה כזה והאם יש הבדל אם שמים לב במהלך הפסוק או אחרי שעברו לפסוק אחר?

4. בקשר לתפילין, לפעמים כשאני מניח תפילין ההורים שלי רבים. לפעמים אלה צעקות ממש חזקות. האם מותר לצאת להרגיע ביניהם בזמן הנחת התפילין? כשאני עוד באמצע ההנחה? מה עושים במצב כזה (ריב או משהו חריג שמצריך תשומת לב בזמן תפילין) באופן כללי.

תודה.

תשובה

שלום

עשית נכון, רק בפעם הבאה להתחיל מתחילת אותו פסוק (במקרה הזה 'ונתתי מטר ארצכם' ולהמשיך הלאה)

אם דילג מילה, חוזר גם כן, כשנזכר, לתחילת אותו פסוק.

לגבי הנחת תפילין, מתחילת הברכה על תפילין של יד ועד לאחר הידוק רצועות התפילין של ראש על הראש, אין להפסיק (חוץ מפיקוח נפש כמובן).

כל טוב ושבת שלום

כתבות נוספות