שאל את הרב

למה ההלכה יורדת לפרטי פרטים רק לפעמים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/11/22 04:04 כ בחשון התשפג

שאלה

ההלכה כל-כך יודעת לרדת לפרטים, אז איך זה שהיא לא מדייקת למשל בישיבה עם חצאית, שהרבה תשובות של רבנים הם שצריך שזה יכסה את הברך גם כשהיא יושבת, ובדרך כלל כשיושבים זה יותר ארוך... או להתחתן בגיל צעיר, כשהיום דווקא רבנים מנחים את התלמידים שלהם להתחתן רק אחרי שיעור ג' וכדו'.

תשובה

שלום וברכה נעמי ותודה רבה על שאלתך החשובה!

ניכר מדבריך שאת אכן רוצה לחיות חיים של בירור מתוך רצון ה' ומתוך הלכה פסוקה וידועה. בשאלתך את מציינת שני דברים. א. מדוע ההלכה לא יורדת לפרטי הפרטים בכל תחום כדוגמת אורך החצאית. ומצד שני מדוע ישנם רבנים שאומרים אחרת ממה שכתוב במשנה להתחתן בגיל צעיר.

על מנת לענות על השאלה, נפתח ונאמר שהתורה הקדושה שהקב"ה נתן לנו ברוב טובו, הינה מכוונת אותנו בכל רבדי החיים אל הטוב והישר. במצוות בין אדם לחבירו, בין אדם לאלוקיו, ובין אדם לעצמו ורגשותיו.

אך יחד עם הזאת התורה לא נתנה קצבה והגדרה חותכת לכל דבר, מכיוון שהיא נתנה אותם לידי בני האדם. "השמים שמים לה', והארץ נתן לבני אדם". התורה נתנה הגדרות והאדם צריך להתאים את חייו להגדרות התורה. לדוגמא: התורה אמרה לברך לפני ואחרי האוכל, ולאכול כשר – אך מה לאכול, זה נשאר בידי האדם. התורה אמרה לא לשקר במסחר – אך במה לעבוד, זה נשאר להחלטת האדם.

ההלכה קבעה את המסגרת והשאירה בידי האדם את היכולת והחובה ליצוק לתוכה את התוכן. בבוקר האדם צריך להתפלל, ואחרי זה? מה עושה האדם עד הערב? כל מה שליבו חפץ, רוצה או צריך.

כך גם בעניין הצניעות, התורה ציוותה על הצניעות והקדושה, שנאמר "והיה מחניך קדוש", וחכמי ישראל קבעו כמו שאמרת את גדרי ההלכה בצורה ברורה ומפורשת ואפילו מדוייקת. וכעת האדם צריך להתאים את לבושו והנהגותיו לפי העקרונות של דברי חכמים.

לגבי חתונה בגיל צעיר. בתורה אין התייחסות לגיל הנישואים. אמנם המשנה הידועה במסכת אבות אומרת "בין 18 לחופה". אך ראשית נציין שכל מסכת אבות עוסקת בענייני הנהגות ומידות טובות, אבל אינה עוסקת בסוגיות הלכתיות. כך שאמירה זו איננה הלכה פסוקה. וכבר בגמרא אמרו חז"ל שאדם שרוצה ללמוד תורה לפני החתונה – יכול לעשות זאת ואף ראוי לעשות זאת. כמו כן הרמב"ם פסק שהאדם לפני החתונה צריך לדאוג שיהיה לו בית להביא אליו את אשתי ופרנסה קבועה על מנת שיוכל לפרנס את משפחתו בכבוד. וזהו המקור לכך שישנם הדוחים את גיל הנישואים לגיל שבו מסיימים את חובתם הצבאית או האקדמאית על מנת שיהיה להם כיצד לפרנס את ביתם.

אך שוב, אין כאן הלכה קבועה לכל אחד, אלא זהו אחד מהמקומות בהם התורה נתנה לאדם את יכולת הבחירה להחלטותיו האישיות.

עקרון זה – הינו עדות גדולה ומרגשת לאמון הגדול שהקב"ה רוחש לנו, בני האדם. ועל אמונה זו אנו מעידים כל בוקר "רבה אמונתך", אמונתך בנו רבה כל כך, עד שהיא מרוממת אותנו לחפוץ לעשות רצונו בלבב שלם בכל מעשינו ופעולותינו.

מאחל לך שמחה רבה בעבודת ה', והצלחה בכל מעשי ידך.

שוב תודה על השאלה!

כמובן, נשמח לשמוע ממך, על כל שאלה נוספת שתהיה, בכל דרך שנוחה לך.

בהתכתבות וואצפ למספר: 052-468-3927, בטלפון: כוכבית 8298. או בשליחת שאלה דרך המוקד האינטרנטי: makshivim.org.il/ask-away.

בהערכה רבה!

ידידיה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות