שאל את הרב

התמדה בתחביבים שבחרתי - איך עושים את זה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/11/22 18:41 יט בחשון התשפג

שאלה

שלום

אני אוהב לנגן בגיטרה, אוהב לרקוד, לצאת עם חברים, לטייל, אני לא עושה אף אחד מהם. כל פעם סיפור אחר. יש גם עניינים של עבודה וכדומה, אך אני מתחיל בתחביבים כפי שרשמתי בתחילת השאלה. לא מצליח להתמיד בנושאים שאני אוהב (בשום דבר לא מצליח להתמיד כרגע, אבל אני מתחיל ממה שאני אוהב כדי לצבור הצלחות).

אני לא יכול לקחת עזרה חיצונית (סיפור ארוך) ולבד אבל לא מצליח כלום. הייתי בסדנאות ואני הולך לפסיכולוג אך כלום. יש לכם משהו לחדש לי כדי שאוכל להתחיל לעשות דברים??

תשובה

היי, אני שמחה שפנית אלינו!

קודם כל אני אגיד שאני שמחה לשמוע שאתה פותח בזה שיש הרבה דברים שמעניינים אותך ועושים לך טוב. מנית פה לא מעט עיסוקים וזה לא מובן מאליו, יש הרבה אנשים בגילך שכשהם נשאלים -מה התחביבים שלהם- קשה להם לענות והם מרגישים שכל מהות חייהם זה עבודה או משפחה וכ'ו (תלוי באיזה שלב הם נמצאים בחיים).

אז אני אתחיל בזה שאמנם אנחנו מדברים פה על עניין ההתמדה והוא זה שמטריד אותך וגרם לך לכתוב לנו, אבל עצם העובדה שיש לך לא מעט תחביבים ותחומי עניין זה כבר דבר חשוב וצעד בתהליך.

ראיתי שבשאלה ב2014 אחד הפתרונות היה לשאול את עצמך את שאלת ה"למה". "למה אני עושה את מה שאני עושה". ושכשהדברים מגיעים מהשכל לפעמים זה משפיע באמת על ההתנהגות, זה באמת נשמע פיתרון טוב. אך מעבר לזה הייתי רוצה גם להציע לך שתשאל את עצמך – למה זה כל כך מפריע לך שאתה לא מתמיד בזה?

כלומר- אם היינו מדברים על עבודה למשל או כל מיני מחויבויות שיש לכולנו בחיים ואנחנו לא תמיד אוהבים, או לפחות לא מגדירים אותם תחת כ'תחביבים', אז הייתי אומרת שזה באמת יכול להיות בעייתי. למשל כשאין התמדה בעבודה זה בטח משפיע מאוד על החיים והיום יום. אבל מכיוון שכאן מדובר (לפי מה שהבנתי מהדברים שכתבת) על להתמיד בדברים שעושים לך טוב, הייתי מציעה לך לשאול את עצמך למה זה כל כך מביא אותך לידי תסכול שאתה לא מתמיד בהם? הרי נשמע שהמטרה שלהם היא לעשות לך טוב, אך האם יש להם מטרה נוספת בעינייך? ואז אולי זוהי הסיבה שזה מתסכל אותך. מעניין לחשוב על זה רגע.

אז מעבר לשאלה הזאת ולהתבוננות פנימה למה דווקא זה מטריד את מחשבותייך ועל איזה נקודה זה יושב, יש גם כמה פתרונות שאני חושבת שיכולים לעזור בתהליך של התמדה בדברים שחשובים לנו:

1. חשבת להצטרף לקבוצה שגם לה יש את התחביבים האלו? למשל לנגן עם אנשים נוספים שמנגנים את אותו הכלי שאתה מנגן או כלים אחרים שיכולים להשתלב טוב ביחד. או למשל ללכת לרקוד עם אנשים נוספים בסגנון מוזיקה שאתה אוהב.

אני חושבת שכשיש סביבה תומכת שחולקת את אותן האנרגיות כלפי תחביב מסוים זה עוזר להניע אותנו, אנחנו מרגישים מחויבים לא רק לאותו תחביב אלא גם לאנשים שחולקים אותו איתנו.

2.לגוון- נשמע לי באמת שהתחומים שלך מגוונים וזה מעולה,אך לפעמים קשה להתמיד באותו הדבר שוב ושוב כי אנחנו מגיעים לשלב של מיצוי, או שאנחנו מרגישים שאנחנו רוצים לעבור כבר לדבר הבא. אז חשבתי שאולי תוכל להחליט שכל תחביב אתה עושה אחת בכמה זמן. ולמה אני מתכוונת? במקום למשל לנגן בגיטרה 3 ימים בשבוע אחד, ואז שבוע לאחר מכן ללכת לטייל שבוע שלם עם חברים - אולי אפשר בשבוע אחד לנגן רק יום אחד, ולטייל רק יום אחד וכן הלאה, אבל לעשות את זה לאורך יותר שבועות קדימה.

הגיוון הרבה פעמים עוזר לנו להעלות את המוטיבציה ולהוסיף עניין.

3. סיפרת שאתה הולך לפסיכולוג, האם העלית בפניו את הסוגיה הזו? או שאתם מדברים רק על נושאים אחרים? אני חושבת שזה לגמרי יכול להיות המקום לדבר על זה עם הפסיכולוג שלך ולהציף בפניו. איתו תוכל להעמיק ולנתח, וגם לעיתים קרובות למצוא פתרונות. ובמידה וכן דיברת איתו על הנושא- האם ניסית להביא לידי מימוש את הפתרונות שהוא הציע?

הרבה פעמים הדברים נשארים בחדר הפסיכולוג וקשה לנו לממש אותם בחוץ, אז אני מציעה כן לנסות בצורה של ניסוי וטעייה ולראות האם זה עובד- אולי אין מה להפסיד.

4. האם שיתפת חבר טוב/ אדם קרוב בעניין? קודם כל עצם העובדה שאנחנו פורקים משהו שיושב לנו על הלב הרבה פעמים כבר עוזר, ומעבר לזה יכול להיות שתתקל בכך שאותו אדם מזדהה עם התחושות שלך ויש לו כל מיני פתרונות ורעיונות איך אפשר להתמודד עם זה.

לסיכום: תיארת בשאלה שלך תחושות חשובות בנושא התמדה, בדגש על התמדה בדברים שאנחנו אוהבים ועושים לנו טוב.

אני שמחה לשמוע על זה שאתה יודע למנות לא מעט דברים שאתה אוהב לעשות, ובעיניי עם זה יש הרבה מה לעשות ולעבוד ויש כמה וכמה פתרונות.

אז קודם כל אפשר להצטרף לקבוצה שיש לה את אותם התחביבים כמו שלך וזה נותן מוטיבציה ומייצר תחושת מחוייבות לאנשים ולא רק לתחביב, בנוסף לזה אפשר גם לגוון במהלך השבוע עם הדברים שאתה אוהב לעשות ולא להתמיד רק בדבר אחד מהם ואז זה עוזר לתחושת העניין. דיברנו על כך שאפשר להעלות את הסוגייה הזאת בפני הפסיכולוג ולנתח ולדון בה יותר לעומק ולבסוף העלנו את הרעיון לדבר על חבר קרוב/ אדם קרוב ולשתף אותו בתחושות שלך ולחשוב על פתרונות אפשריים גם יחד.

אתה מוזמן לכתוב שאלה חדשה באתר (אני אצרף כאן גם קישור ישיר לטופס לשאלה חדשה אם תרצה) https://www.makshivim.org.il/ask-away

ובנוסף לזה אנחנו זמינים גם בשיחת טלפון:

כוכבית 8298, וגם בוואצאפ במספר: 052-468-3927.

מוזמן בשמחה לשלוח הודעה ולספר מה איתך, להתקשר אלינו או לשמור אותנו באנשי קשר :)

בהצלחה,

חן

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות