שאל את הרב

מה זה בכלל "העולם הבא"?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/11/22 16:19 יג בחשון התשפג

שאלה

שלום הרב.

בתקופה האחרונה יש לי מלא שאלות שממש מעסיקות ומציקות לי, כמו: יש סוף לעולם הבא? יש סוף לעולם? מה קורה אחרי שאנחנו מתים? פשוט מגיעים לשמים? כל אחד נידון לפני מעשיו? שאתה בעולם הבא מה ההמשך? מה קורה שם?

האם יכול להיות שפשוט נאבד את התודעה? ומה זה אומר שכתוב "ונכרתה הנפש ההיא מישראל", מה קורה לאותה נשמה? בבקשה תענו לי, זה לא נותן לי מנוחה.

תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה יהלי היקר!

שמח לקרוא את שאלתך החשובה, המדייקת לנו את היסוד שהינו בין החשובים ביותר ביהדות – העולם הבא. אנו מאמינים בו, אומרים שהוא קיים ואף מקיימים מעשיים כדי לזכות "לעולם הבא". אבל האם אנו מבינים מהו?!

"העולם הבא", הינו עולם שלם מלא באור, שמתחיל מיד כשהנשמה נפרדת מהגוף, אחרי מאה ועשרים. אלו שתי משניות מפורשות שנאמרו במסכת אבות "הָעוֹלָם הַזֶּה דּוֹמֶה לִפְרוֹזְדוֹר בִּפְנֵי הָעוֹלָם הַבָּא. הַתְקֵן עַצְמְךָ בַפְּרוֹזְדוֹר, כְּדֵי שֶׁתִּכָּנֵס לַטְּרַקְלִין... יָפָה שָׁעָה אַחַת שֶׁל קוֹרַת רוּחַ בָּעוֹלָם הַבָּא, מִכָּל חַיֵּי הָעוֹלָם הַזֶּה" (פרק ד משניות טז - יז).

נסביר. אנו מאמינים, ויש לכך מקורות רבים, שאנו מורכבים מגוף גשמי יחד עם נשמה אלוקית, עליה אנו אומרים כל בוקר "אלוקי, נשמה שנתת בי – טהורה היא". מתוך כך, היעד של הנשמה הוא להגיע למקום שבו היא יכולה להתגלות ללא מחסומים או מסיכות, שהוא "העולם הבא".

הדרך להגיע לכך, היא הגוף הגשמי והעולם הזה. כיצד? על ידי עשיית המצוות והליכה לפי רצון ה' בכל תחומי החיים, אנו זוכים "להכין מקום" לנשמה להגיע אליו אחרי מאה ועשרים, לעולם מלא ברוחניות אלוקית ונשמתיות אין סופית. ממילא לעולם הבא אין סוף כל שהוא, שהרי מדובר בדברים רוחניים, וכמו שה' הוא אין סופי כך הדבקות של הנשמה בו היא אין סופית.

ל"עולם הבא" יש שם נוסף - "עולם קבלת השכר" (גמרא עירובין כב.), לפי זה נבין שהעולם שאנחנו מרגישים בגופנו הוא עולם המלא בחומריות ובחושים גשמיים. ואילו כאשר מתבטלים הכוחות הגופניים, נשאר רק לכוחות הרוחניים והנשמתיים את האפשרות לממש את מלוא הפונטציאל שלהם. וככל שנשקיע בעולם הזה – כך נקבל את השכר לעולם הבא. וזהו כל עניין ה"דין" וה"שמים" שאנו שומעים לפעמים, המתואר בספרים שונים, הכוונה במושגים אלו הינם באופן מטאפורי לתהליך שעוברת הנשמה, אך וודאי שאין זה עם גופים ופעולות גשמיות, שהרי לעולם הבא אין גוף וגשמיות, אלא זה תיאורים שנועדו לקרב אל ליבנו ושכלנו את ההבנה המינימלית מה קורה "שם". אך אף אחד מאיתנו לא היה "שם" בצורה מלאה על מנת לתאר לנו מה בדיוק בדיוק קורה "שם".

באופן כללי, טוב לדעת שעל דברים אלו כבר אמר הרמב"ם את המשפט המפורסם "לא ידע אדם איך יהיו - עד שיהיו, שדברים סתומין הן" (משנה תורה, הלכות מלכים ומלחמות, פרק יב הלכה ב). ועיקר עיסוקנו בעבודת ה' ובקיום המצוות, טוב שתהיה מלאה באמונה בטוב ה', המנהג עולמו בחסד ובריותיו ברחמים.

לגבי המושג "ונכרתה הנפש ההיא", התורה מביאה עונש זה כתוצאה למעשה שלילי קיצוני של האדם. וכבר כתבו המפרשים שהכוונה בביטוי זה היא, שאדם ייענש בידי שמים ואין בידי בשר ודם, או בידי בית הדין יכולת להעניש אותו.

כמובן, כמה משמח ומחזק לדעת שגם במקרים קיצוניים אלו ישנה דרך תשובה לכל דבר ודבר, לפי עניינו ולפי הדרכתו המעשית וההלכתית. ועל זה נאמר הפסוק "חַי אָנִי נְאֻם ה' אלוקים: אִם אֶחְפֹּץ בְּמוֹת הָרָשָׁע - כִּי אִם בְּשׁוּב רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ – וְחָיָה". וגדולה היא התשובה שעליה נאמר "יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ וְאִישׁ אָוֶן מַחְשְׁבֹתָיו, וְיָשֹׁב אֶל ה' – וִירַחֲמֵהוּ, וְאֶל אֱלֹהֵינוּ כִּי יַרְבֶּה לִסְלוֹחַ".

מאחל לך שמחה רבה בעבודת ה', והצלחה בכל מעשי ידך.

שוב תודה על השאלה!

כמובן, נשמח לשמוע ממך, על כל שאלה נוספת שתהיה, בכל דרך שנוחה לך.

בהתכתבות וואצפ למספר: 052-468-3927, בטלפון: כוכבית 8298. או בשליחת שאלה דרך המוקד האינטרנטי: makshivim.org.il/ask-away.

בהערכה רבה!

ידידיה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות