שאל את הרב

מחשבות ופעולות חזרתיות – מה אפשר לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/11/22 04:38 טז בחשון התשפג

שאלה

יש לי אמונה טפלה טיפה מוזרה

שאני כבר שנה מנסה להפטר ממנה

כל דבר אני עושה פעמיים כל פעם שקורה משהו טוב או שיש לי תחושה טובה כזאת שאני אוהב

אני חושב שאם אני יעשה את מה שעשיתי לפני זה ישתנה שזה יחזור להיות כמו לפני שעשיתי את המשהו הזה והדבר הזה שאני עושה זה או לראות משהו או להגיד משהו למשל הייתי באיזה מקום חדש מקום שלא הייתי בו לפני ואז קרה משהו שהפך אותי לשמח אני מפחד לחזור לאותו מקום ולעשות את אותו הדבר שוב כי אז שוב יהיה לי רע ודברים ישתנו שוב ואני ירגיש כמו שהרגשתי לפני שבאתי למקום הזה בקיצור אני עושה כל דבר פעמיים מפחד לחזור להיות כמו פעם ושדברים ישתנו שוב

אני רק רוצה לדעת אם יכול להיות שזה נכון

ואם יכול להיות שהאמונה הזאת קיימת או שזה סתם שטות ואני צריך להפסיק עם זה

למשל את כל מה שכתבתי עד עכשיו רשמתי פעמיים????????

כל דבר אני עושה פעמיים כל פעם שקורה משהו טוב או כל פעם שיש תחושה כזאת שאני אוהב

אני חושב שאם אני יעשה את מה שעשיתי לפני זה ישתנה שזה יחזור להיות כמו לפני שעשיתי את המשהו הזה והדבר הזה שאני עושה זה או לראות משהו או להגיד משהו למשל הייתי באיזה מקום חדש מקום שלא הייתי בו לפני ואז קרה משהו שהפך אותי לשמח אני מפחד לחזור לאותו מקום ולעשות את אותו הדבר שוב כי אז שוב יהיה לי רע ודברים ישתנו שוב ואני ירגיש כמו שהרגשתי לפני שבאתי למקום הזה בקיצור אני עושה כל דבר פעמיים מתוך פחד לחזור להיות כמו פעם ושדברים ישתנו שוב אני רק רוצה לדעת אם יכול יכול להיות שזה נכון ואם יכול להיות שהאמונה הזאת קיימת

או שזה סתם שטות ואני צריך להפסיק עם זה

למשל כל מה שרשמתי עד עכשיו רשמתי פעמיים ????????

תשובה

היי.

קודם כל, זה נשמע חשוב ואני שמחה שפנית אלינו! נראה שאתה מתאר איזשהו הרגל קבוע לחזור על דברים פעם נוספת מחשש שדברים ישתנו, ואני מניחה שמדובר בחזרה על פעולות מכל מיני סוגים, תחומים והקשרים (כמו למשל הפנייה הזאת ממש, שהרגשת צורך לכתוב אותה פעמיים). אתה גם מתאר את זה כאיזושהי אמונה טפלה, וכהרגל שאתה רוצה ומנסה להפטר ממנו, ככה שאני מניחה שזה מטריד אותך ומשפיע במובן מסוים על חיי היום-יום שלך והיית רוצה לעשות משהו לגבי זה.

חשוב לי לומר לך שאתה לא לבד בזה, רבים וטובים מתמודדים עם דחף לפעולות חזרתיות, והרבה יותר ממה שנהוג לחשוב בד"כ. כיום ידוע על כ-2% מהאוכלוסייה לפחות שמאובחנים בהפרעה טורדנית כפייתית (OCD) – הפרעה רווחת ונפוצה שמאופיינת במחשבות אובססיביות וטורדניות שחוזרות על עצמן בלי שאפשר לשלוט בכך (כמו למשל פחד שמשהו ישתנה ויגרום לך להרגיש רע), ובפעולות חזרתיות כדי כאילו "לבטל" את המחשבה האובססיבית (כמו למשל לחזור על פעולה מסוימת פעם נוספת כדי כאילו "למנוע" את האפשרות הזאת שמשהו ישתנה). אנחנו עוד לא יודעים האם |יש לך את זה", אבל התיאור שנתת הוא בהחלט דומה. בהחלט כדאי להתייעץ (בעזרת ההורים) עם פסיכולוג מוסמך, ולשמוע ממנו חוות דעת מקצועית.

בדרך כלל במצב כזה נוצר מעגל שבו מחשבות לא רצוניות עולות ומעוררות חרדה, וכדי להתמודד עם החרדה הזאת שנוצרת וכדי להפטר ממנה – עולה הצורך לעשות איזושהי פעולה חזרתית שמביאה הקלה. אבל, לצערנו ההקלה היא רק זמנית, עד הפעם הבאה ששוב צצות המחשבות הטורדניות והמעגל מתחזק. בנוסף, לרוב החרדה היא לא בהכרח רציונלית, כלומר לכאורה אין סיבה שאם תעשה פעולה רק פעם אחת משהו רע יקרה, ככה שכשאתה שואל אם המחשבה הזאת נכונה – היא כנראה לא נכונה, אבל החרדה שנראה שהיא יוצרת אצלך היא אמיתית ויכולה להרגיש נכונה ומציאותית, ולכן להוביל לדחף לחזור שוב על הפעולה.

אז מה אפשר לעשות?

דבר ראשון הייתי ממליצה לקרוא עוד וללמוד יותר על OCD. זה יכול לעזור לך להבין את עצמך קצת יותר, ומה גורם לך לפעול איך שאתה פועל. אם זה מעניין אותך, אני ממליצה על הספר "להתגבר על מחשבות טורדניות" של ד"ר דיוויד קלארק וד"ר כריסטין פורדון. זה ספר שעוסק בגורמים למחשבות טורדניות, בדרכים וטכניקות להתמודד איתן ולצמצם את ההשפעה שלהם ובכללי נותן הרבה מידע חשוב. עוד ספר מצוין הוא "בוחרים להרגיש טוב". יש בו כלים מעשיים וידע מדויק בנושא.

אם אתה לא בטיפול - לשקול להתחיל טיפול עם בעל מקצוע שמתמחה בנושא יכול להיות רעיון טוב וצעד ראשון. אני ממליצה על טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) - זה טיפול ממוקד בו עובדים על תהליכי מחשבה ותגובות התנהגותיות בצורה הדרגתית, הוא מבוסס מחקרית וידוע כיעיל מאוד לטיפול בחרדות וב-OCD. אם תרצה עוד פרטים בנושא טיפול ואיך להגיע אליו - מוזמן מאוד לדבר איתנו!

דרך נוספת לצבור עוד ידע בנושא היא להיכנס לאתר של "כמוני" - זו רשת חברתית מקוונת בתחום הבריאות שמטרתה לחבר בין אנשים המתמודדים עם כל מיני אתגרים, יחד עם בני משפחה ומטפלים. האתר מספק מקום מפגש וירטואלי למתמודדים שונים ומאפשר להם להתייעץ עם מומחים, לשתף מניסיונם, ולהתעדכן במידע מקצועי ובחדשות בתחום. וכמובן שאתה מוזמן תמיד לפנות אלינו באתר חברים מקשיבים, להתקשר אלינו לכוכבית 8298, או לכתוב לנו בווטסאפ: 052-468-3927. נשמח לדבר איתך!

מאחלת בהצלחה ורק טוב!

רחלי

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות