שאל את הרב

למה מעריכים חילוניים שמתחברים ליהדות יותר מאשר את הדתיים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/11/22 17:31 ח בחשון התשפג

שאלה

שלום. דבר ראשון אני שאלתי פה מלא שאלות ואין לכם מושג כמה עזרתם לי תודה רבה אני מאוד מעריכה אותכם!

אני דתייה מבית ב"ה וקשה לי קצת לשמור מצוות אני אוהבת את זה שאני דתייה ומאוד אוהבת את ה'אבל לפעמים קשה.

דיברתי עם אחותי (בחודש אלול כזה) והיא אמרה לי שהיה סליחות בתל אביב עם זמרים מפורסמים ושזה ממש מרגש שחילונים עושים מצוות ומתחברים לה', זה נכון אבל זה קצת גרם לי לחשוב למה כולם מעריכים חילונים שמתחברים לה'? כאילו זה משמח ואני לא מזלזלת אני ממש מעריכה אותם אבל זה קצת מרגיז שחושבים שלדתיים מבית זה קל והם רגילים לזה ולא כל כך מעריכים נגיד ילדה דתייה שעושה מצוות. אני מבינה שזה יפה ומרגש שחילונים מקיימים מצוות אבל זה קצת מעצבן. למה באמת חושבים שלדתיים זה קל ואף אחד לא אומר לי כל הכבוד על זה שאני שומרת את מצוות ה'?

אשמח לתשובה ותודה רבה לכם יום טוב.

תשובה

שלום וברכה צופיה היקרה!

ראשית תודה על הפירגון החם, זה מרגש וכל כך לא מובן מאליו. שמחים שאנו זוכים לעזור במה שאנו יכולים. שאלתך חשובה מאוד, ומעמידה אותנו על היחס הנכון לעבודת ה' התמידית והקבועה, ואני מודה לך על השאלה הזו מאוד!

אכן הצדק איתך. את צודקת שיש צורך להעריך ולהוקיר את אלו המקיימים את המצוות באופן קבוע, תמידי ויום יומי. יותר מאשר מי שאיננו מקיים את המצוות אלא רק פעם ב... ולעיתים רחוקות. זאת מפני שוודאי קל יותר לקיים מצוות לעיתים מזדמנות ולא באופן שגרתי על בסיס יומי. ובוודאי שיש קושי ואתגר בקיום המצוות באופן קבוע ולאורך זמן.

אמנם, אם נתעמק בשאלה מדוע אנו מרגישים שיותר מעריכים אנשים הרחוקים מתורה ומצוות אשר פתאום מקיימים מצווה אחת באופן חד פעמי, מאשר דתיים מבית ומלידה המקיימים את אותן מצוות בדיוק, ואף יותר. נוכל להבין מאיפה יחס זה נובע על ידי שנראה שגם אנחנו בעצמנו מתנהגים כך. לדוגמא: קל לנו יותר לכוון בתפילת יום כיפור מאשר בתפילת מנחה "רגילה" באמצע חודש טבת. כמו כן, קל לנו יותר לעזור לאדם מבוגר לסחוב שקיות כבדות ברחוב, מאשר לעזור בבית במטלות הרגילות. מדוע? כי הפעולה המיוחדת המתרגשת רק פעם ב, מולידה בנו התחדשות, התרגשות ורעננות. וזו גם הסיבה למציאות שתיארת בדבריך.

אמנם, טוב לדעת, שההתפעלות מהמעשה הנדיר, לא אומרת שהיא חשובה יותר. הרי וודאי שחשוב מאוד להתפלל כל יום, לעזור בבית, לשמור שבת, כשרות וטהרת המשפחה – באופן תמידי. וממילא תפקידנו הוא לעבוד ולהשקיע בכך שנתרגש ונתפעל בחיבור למצוות שאנו מקיימים באופן תמידי ויום יומי.

על זה אמרו חז"ל "גדול המצווה ועושה, ממי שאינו מצווה ועושה", אמנם גם החילונים מצווים לקיים את המצוות, אך חז"ל מלמדים אותנו במאמר זה, שגדול מי שעושה באופן תמידי מתוך תחושת מחויבות, יותר ממי שמרגיש בעצמו שאינו חייב ועושה זאת רק כאשר מתחשק לו.

גדולתו של הפועל ומקיים את המצוות באופן תמידי, הינה בכך שהוא מראה בעצמו שהוא עובד את ה' לא רק כי הוא מחובר לכך באותו רגע, אלא שהוא מקיים את המצוות כי הוא אוהב את ה', גם אם הוא לא הכי מתרגש מכך, וגם אם הוא לא "באורות" באותו רגע. ועל אהבה כזו נאמר במשנה "כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר - בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם".

מאחל לך שמחה רבה בעבודת ה', והצלחה בכל מעשי ידך. שוב תודה על השאלה!

כמובן, נשמח לשמוע ממך, על כל שאלה נוספת שתהיה, בכל דרך שנוח לך. בהתכתבות ווטסאפ למספר: 052-468-3927, בטלפון: כוכבית 8298. או בשליחת שאלה דרך המוקד האינטרנטי: makshivim.org.il/ask-away.

בהערכה רבה.

ידידיה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות