שאל את הרב

אני חרדית, ונופלת באינטרנט: מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/10/22 06:01 ג בחשון התשפג

שאלה

שלום וברכה

אני מגיעה מבית חרדי ושמור מאד ברוך השם. התורה היא מקום מרכזי בבית שלנו.

אני בגיל שידוכים, ומאד מאד קשה לי.

מבחוץ אני בנאדם אחד, מה שאנשים חושבים שאני. ומפנים אני מרגישה בנאדם שונה לגמרי.

יש לנו אינטרנט רימון בבית, שברוב הפעמים הוא בדרגה הנמוכה ביותר ויש לי סמארטפון מוגן שקל מאד לעקוף את החסימה שלו.

בעבר הייתי מכורה לצפות בדברים גרועים ממש. זה צובט בי כל פעם מחדש. אני יודעת כמה אסור זה ושזה מקלקל את הנשמה והדרך לעבודת השם. כיום אני חזקתי את החסימה, אבל עדיין לפעמים אני לא מצליחה להתגבר ואני נופלת. ואז שבועיים אני בדיכאון על כך שלא הצלחתי להתגבר על עצמי, והמראות האלו נכנסות בי כל פעם להגיד כביכול - את רואה, לעולם לא תצליחי.

עוד משהו שנורא כואב לי ולפעמים אני תוהה איך הגעתי לרמה הזאת,

פעם הייתי מדקדקת להתפלל מנחה.

היום, אני לא מתפללת כלל, שלא לדבר על מנחה..

אני יאמר ברכות התורה והשחר כשאני זוכרת, אבל חוץ מזה אני לא מתפללת.

וזה מפריע לי נורא, הלוואי שיכלתי לחזור להתפלל ולהיות קרובה להשם.

בנוסף, אני שומעת שירים לועזיים וההורים שלי לא יודעים על זה. וכשזה מגיע לשידוכים אני ממש נתקעת. יצאתי לדייט, והנושא עלה, אמרתי לו בכנות שאני שומעת שירים לעוזיים וזה הפריע לו והוריד תשידוכך.

ואני בחיים לא רוצה לצער את ההורים שלי, ואני רק רוצה להביא נחת להורים ולהקב"ה.

השאלה שלי, כיצד אני יכולה להתחזק כדי להיות קרובה יותר להשם ולהתגבר על התאוות של הצפייה ולהיות טובה מפנים ולא רק כלפי החוץ?

תודהההה

תשובה

יקרה מאוד, שלום.

קראתי את המילים שלך והרגשתי את הכאב החזק שאת חווה עכשיו. כל כך קשה להרגיש מישהי אחת כלפי חוץ, אך מישהי אחרת לגמרי- כלפי פנים. החוויה הזו מגיעה לך בתזמון מורכב ואינטנסיבי- כשאת בשידוכים, מה שבוודאי הופך דברים למורכבים יותר. אני שומעת שאת רוצה מאוד להשתנות- אם זה בתפילה או בדברים בהם את צופה, אבל זה כל כך קשה ומורכב לך עכשיו. את מסיימת בשאלה איך תוכלי להיות טובה גם מבפנים, ולא רק מבחוץ. אני יכולה רק להגיד שהרצון החזק שלך, השאלה והכאב- מעידים שאת טובה, מבחוץ ומבפנים. קל יותר להדחיק את השאלות שלנו על עצמנו, שאלות כמו – האם אני טובה כמו שאני יכולה להיות, או האם אני עושה את רצון ה' בצורה הטובה ביותר שביכולותיי. אני מעריכה אותך על כך שאת לא משתיקה את התהיות האלה, את מציפה אותן ודוחקת בעצמך להתגבר, להשתפר.

כאבתי ביחד איתך כשכתבת שהמחשבה על הדברים בהם צפית בעבר צובטת לך את הלב.

אכתוב לך כמה נקודות, אני מקווה שהן יהיו לך לעזר;

1. נסי לחשוב מה מביא אותך לצורך לצפות בתכנים עליהם דיברת- המצב הוא, נכון לכרגע, שאת צופה בתכנים שאת חושבת שהם מקלקלים את הנפש, וזו בוודאי חוויה מאוד מאוד מעציבה וכואבת. הייתי מציעה לך לשים לב לזמנים בהם את מרגישה צורך לצפות- אולי את דאוגה? כועסת? מרגישה שעמום? נסי לחשוב על הצורך אותו ממלאת הצפייה, ובהתאם- נסי לחשוב איך תוכלי למלא את הצורך, להרגיש טוב יותר- רק בעזרת דבר אחר, שאת חושבת שהוא חיובי יותר. ברגע שתביני את הפונקציה של אותם התכנים יהיה לך קל יותר להתמודד מולם, ובעז"ה- להפחית בצפייה שלהם.

2. התקדמי באיטיות, בצעדים קטנים- זה נשמע כמו העצה הכי שחוקה ומשעממת, אבל אני מאמינה בה בכל ליבי. שינויים הם, מה לעשות, קשים לנו. אני אוהבת להגיד שצריך לטפל בשינויים כמו שמטפלים בכדור אקמול כשעדיין לא מצליחים לבלוע (מה שנכון לגביי); בהתחלה מפוררים את הכדור לאבקה, ממשיכים ובולעים חצי כדור, נסוגים אחורה וחוצים לרבעים, ממשיכים וכו'. זה התהליך, אלה החיים. עבודה מאומצת, עם צעדים קדימה ולא מעט אחורה. "שבע יפול צדיק וקם". שבע תיפלי, ואולי יותר, צדיקה. אבל את תקומי, ואת מסוגלת, ורק מלקרוא את המילים שלך- אין לי ספק בכך. לכי בכוחך!

3. מצאי לך מסגרת רוחנית- את כותבת שהקשר עם הקב"ה יקר וחשוב לך מאוד, ושאת מצרה על שתי התמודדויות מרכזיות שמקשות על הקשר הזה- התפילה והצפייה. אני לא יודעת אם סיימת כבר את הסמינר, אבל אם כן- נסי למצוא לך מסגרת רוחנית שתוכל לספק לך חומר, ומחשבות, מילים וחיזוק לקשר הזה. זה יכול להיות סדרת הרצאות, מדרשה, סדרת ספרי מוסר ועוד. דברים שייעזרו לך להיאחז בקשר שלך עם בורא עולם, לבסס אותו.

4. שקלי להציב לך גבולות- אם מתאים לך, הייתי מציעה לחשוב על אפשרות של הגברת הסינון על האינטרנט. האם זה יהיה לך טוב? האם חוסר הנוחות של סינון מוגבר שווה לך? האם מתאים לך להציב כאלה גבולות על עצמך? אלה שאלות שכדאי לחשוב עליהן.

5. הבהירי לעצמך את הערכים שלך- יקרה מאוד, את מספרת שאת בתקופת שידוכים, וזה נשמע כמו התקופה המתאימה לברר לעצמך מה הם הערכים שלך. יכול להיות שמבחינת הערכים שלך לשמוע מוזיקה לועזית זה בסדר? יכול להיות שיהיה מתאים לך יותר בחור שגם מבחינתו זה בסדר? זכרי להפריד בין יסודות הלכתיים לבין עקרונות חברתיים. שמיעת מוזיקה לועזית איננה אסורה, במובן ההלכתי, כמובן שבחלקי המיינסטרים של המגזר החרדי היא בהחלט איננה מקובלת. חשבי- איפה את רוצה להיות?

6. בקשי סיעתא דישמיא- בקשי מה' שיילחם איתך את מלחמותייך, שיעזור לך בכל הקרבות שלך. וזה הכי חשוב.

אם מתאים לך, אני יותר ממזמינה אותך לפנות אלינו למוקד הווטסאפ- 052-468-3927, או בטלפון- כוכבית 8298. את יכולה גם לשלוח לנו שאלות נוספות דרך האתר- https://www.makshivim.org.il/ask-away. תמיד נשמח להקשיב לך.

מאחלת לך הצלחה גדולה בדרך שלך, ושולחת תפילה.

תמר

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות