שאל את הרב

האם משכן שילה ובית המקדש מוזכרים בתורה?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 11/10/22 09:50 טז בתשרי התשפג

שאלה

שלום רב,

רציתי לדעת למה בנו את המשכן דווקא בשילה? האם זה מוזכר בתורה איפשהו, ולמה אחרי שהוא נחרב לא החזירו אותו לשם?

השאלה השניה היא איפה רשום בתורה שדווקא הר המוריה הוא המקום שבו יבחר השם? ואם לא רשום בתורה, אז למה דוד המלך בחר להעביר את ארון הברית לשם ובהמשך בנו שלמה בנה את המקדש?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלות המעניינות.

אנחנו יודעים רק תשובות חלקיות לשאלות אלו.

א. קשה לדעת למה דווקא בשילה. יש לזכור כי בברכת בנימין נאמר ״ידיד ה׳ חופף עליו כל היום ובין כתפיו שכן״, אבל על פי הפשט זו אינה נחלת בנימין. במסכת זבחים קיח ע״ב נאמר שגם שילה נבנתה בנחלת בנימין, כנראה על ידי מובלעת. אם זה כך - יש בכך תשובה חלקית לשאלה.

ב. את הפסוק ״כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה״ דורשים חז״ל כי לפני הנחלת הסופית - בניין הקבע - תהיה תקופה של ״מנוחה״, והיא הבסיס למשכן שילה, שהיא מנוחה. כיוון שמילה חרבה נראה שגמלה ההבנה כי זמנה תם, ועתה פנה עם ישראל לקראת בניין בית הקבע של מפגש הקב״ה עמנו.

ג. לא כתוב בתורה שדווקא הר המוריה. להפך, התורה מדגישה כל הזמן ״המקום אשר יבחר ה׳״, ורק כשנגלה לדוד מקום המקדש ידענו שזה שם.

על נושאים אלה אשמח אם תראה את השיעור

(שניתן בבית המדרש של הרב קוק זצ״ל בירושלים) ותקרא את:https://www.ypt.co.il/4137.

כל טוב

כתבות נוספות