שאל את הרב

קידוש ה' בצבא לעומת בישיבה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 11/10/22 09:37 טז בתשרי התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב.

רציתי לשאול, אם יוצאים מנקודת הנחה שמהות העולם היא קיום התורה ובישיבה אנשים מקיימים את התורה ומפיצים אותה והצבא הוא רק אמצעי להגן עליהם כדי שיוכלו להמשיך ללמוד ולקיים את התורה, אז קל וחומר שהישיבה חשובה בהרבה מהצבא. שכן הצבא נועד כדי לשמש את תלמידי החכמים ולאפשר להם לעשות את עבודתם. כך שגם אם מישהו לומד פרק משנה ביום הוא מקדש את שם ה' ועושה את רצונו אולי גם יותר ממה שהרמטכ"ל עושה ובטח בטח לגביי חייל פשוט.

קשה לי הדבר מכיוון שללא הצבא לא היה ניתן לקיים לימוד תורה בכלל והוא מה שמאפשר אותו. ושניהם תלויים אחד בשני. אם לא היה לימוד תורה לא היה על מה להגן ואם לא היינו מגנים לא היה מתאפשר ללמוד תורה. מה חשוב יותר?

תשובה

שלום וברכה

הבה נעבור על נקודות ההנחה שהולידו את השאלה הזו.

אתה מניח נכון כי מהות העולם הוא קיום התורה.

אולם אתה מניח לא נכון כאשר אתה סובר שבישיבה אנשים מקיימים את התורה ומפיצים אותה, ואילו הצבא הוא רק אמצעי.

וכיצד אני יודע שההנחה הזו לא נכונה ?

כי כדי לדעת מה התורה מצווה - צריך פשוט לקרוא את התורה עצמה.

בין בתורה שבכתב, ובין בתורה שבעל פה, כתובה מהות התורה. והיא מדברת לא רק על לימוד תורה אלא על מימושה, ומימוש התורה נעשה על ידי קיום מצוות, על ידי בניית העולם ויישובו, על ידי מלחמה על ארץ ישראל וכדו׳.

ולכן, בדיוק כפי שכתבת בסוף דבריך, יש לנו משימות שונות שהוטלו עלינו על ידי ריבונו של עולם, והן מקיפות עולם ומלואו. קידוש שמו של הקב״ה עולה אפוא מעשייה בכל התחומים האלה, וכפי שאמרו חז״ל ״ובלבד שיכוון לבו לשמיים״, בין אם מדובר ברמטכ״ל ובין אם מדובר בחכם התורה.

כל טוב

כתבות נוספות