שאל את הרב

קושי בשמירת שבת: האם מספיק לשמור רק אחת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/10/22 19:50 כה בתשרי התשפג

שאלה

שלום. ממש קשה לי עם שבת כל שבת משעמם לי וזה ממש קשה לי לשמור ולא לגעת בטלפון וכל הזמן אני מתגברת על זה (אני שומרת שבת גם בגלל פחד כזה של מה יהיה לי ואני יקרא שאני כופרת)לא מזמן היה את השבת האחרונה של השנה שאומרים שמי ששמר אותה זה ניקרא שהוא שמר את כל השבתות בשנה וזה ממש לא פייר כי אני עושה מאמץ קשה ושומרת שבת ויש כאלה ששומרים את השבת האחרונה וזה נקרא כאילו הם שמרו הכל, אני לא מבינה אז אני גם יכולה לחלל שבת ואת השבת האחרונה לשמור? אני אשמח שתעזרו לי להבין תודה רבה!

תשובה

שלום לך!

וואוו, את מתארת בכזו נחישות את המקום שלך עם רצון לשמור שבת יחד עם הבלבול על שימוש בפלאפון בשבת. מורגש מהכתיבה שלך שאת רגישה, נחושה, פשוטה וטהורה! כל כך רוצה להתקרב לה' ולהתגבר על ההרהורים להשתמש בפלאפון בשבת אז שאפו לך!

כולנו חווים לצד היופי, המתיקות, הרוגע והקדושה של השבת רגעים של בלבול והרהורים על למה ההלכה נכנסת לכל פינה? למה זה אסור וזה מותר? למה זה צריך להיות כל כך מורכב? זה טבעי, הגיוני וחלק מהדנ"א שלנו כיהודים לשאול שאלות, להקשות, להתדיין ולהתווכח.

אז טוב שאת שואלת כי אני מאמינה שרבים ורבות חושבים בדיוק כמוך, רק חוששים קצת מלכתוב על החוויה שלהם מול הפלאפון שלהם בשבת . אז תודה לך על השאלה וההזדמנות להתייחס לנושא זה, וסחטיין על האומץ!

התשובה שאכתוב כאן היא בהכרח מאוד כללית, וחשוב להדגיש שחוויה של הקדושה של שבת וגם הקשיים עם השבת הם מאוד ייחודיים לכל אדם ואדם. ולכן את וכל אחד ואחת מהקוראים שרוצים לשתף יותר לעומק בחוויה דומה שלהם, מאוד מוזמנים לדבר איתנו באופן אנונימי, ונוכל להתייחס באופן הרבה יותר מדויק להתמודדות הספציפית שלו/שלה.

אני לא מספיק מכירה את הסגולה בה השבת האחרונה בשנה היא כנגד כל השבתות בשנה אך נשמע שזה יותר רעיון מהלכה למעשה. הרעיון של השבת האחרונה הוא "כל עוד הנר דולק אפשר לתקן" – השנה עוד לא נגמרה ועדיין אפשר לשמור, לקיים ולהתחזק. לכן, נשמע שמי שבוחר לקיים את השבת האחרונה מתוך רצון לקיים שבתות רבות בהמשך הוא בעל תשובה ואפשר להתייחס אליו כמי שמעשיו המכוונים (זדונות) נהפכים לזכויות ומשקפים את מקומו הפנימי החדש.

ובכל זאת, חשוב לציין כל שבת עומדת בפני עצמה, כל שמירת שבת בהתאם לרצונך –זו הצלחה, כל שבת שאת שומרת היא עוד עמידה שלך בדעות שלך וניצחון על הקושי. ללא הבדל איזה שבת זו, את יכולה גם מעכשיו להחליט שזו תהיה שבת שאת יותר משתדלת בכל דרך שהיא בכיבוד השבת ואז גם שבת זו בגדר שבת שמתקנת את השבתות האחרות.

אז מה אפשר לעשות? הנה כמה כיוונים

1. לדבר על כך עם הקרובים לך – לשמוע מהם על החוויה שלהם ולשתף בקשר למה שאת עוברת. את לא לבד ויכול להקל לדבר על זה!

2. לקרוא על המקום של השבת, אולי לקרוא פרשת שבוע. לנסות להתחבר לשבת ולהכיר צדדים שלה שפחות הכרת.

3. ייתכן שהרצון להשתמש בפלאפון בשבת הוא ממקום של שעמום ואז אפשר לחשוב על דברים נחמדים שתוכלי לעשות כמו לקרוא ספר, לשחק משחק, להכין אוכל נחמד וכו'

4. ייתכן שהרצון להשתמש בפלאפון בשבת הוא ממקום של בדידות ואז יכול לעזור לתאם להיפגש עם חברות, ללכת לבית כנסת, לדבר עם בני המשפחה אפשר גם לראות איפה החב"ד הקרוב אלייך וללכת לשם לחלק מהשבת.

התייחסנו לכמה דברים פה ואני מקווה שנתתי לך קצת כיוון. בנוסף לכך, כמובן שאת מוזמנת תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ:

052-468-3927 . נשמח לדבר איתך!

בהצלחה רבה רבה!

חזקי ואמצי,

מוריה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות