שאל את הרב

איך לכבד ולחזק את הקשר עם אבא?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/10/22 19:22 טו בתשרי התשפג

שאלה

קודם כל ממש תודה רבה!

אבא שלי לא כ"כ איש פשוט... קשה לדבר איתו, וקשה לי מאוד לכבד אותו ולא להתעצבן על דברים שהוא אומר או עושה אשמח לדעת איך אפשר פרקטית לעשות את זה זה ממש ממש קשה לי לא להתעצבן ולהגיד איזה משפט לא מכבד..

ומשש תודה רבה

תשובה

שלום לך, שמחה שכתבת לנו.

אני כותבת לך את התשובה שלי ערב לפני יום כיפור, ובאווירה של תשובה והשתפרות- השאלה שלך מרגישה מאוד רלוונטית. חייבת לציין שאת מחזקת ומרגשת אותי ברצון הכן שלך להיות טובה יותר. תודה על כך????

יקרה, קראתי את השאלה והלב שלי היה איתך, איפה שלא תהיי. אין ספק שמצוות כיבוד הורים מביאה לפתחנו התמודדויות כל כך רבות, וכל כך הרבה קשיים. את מספרת על הקושי שלך בכיבוד אבא שלך, שאת אומרת שהוא אדם שקשה להתנהל איתו ולא להתעצבן על דברים שהוא אומר או עושה. וזה באמת כל כך קשה, איך מכבדים אדם גם כשלא מכבדים חלק ממעשיו?

בפן הפחות פרקטי הייתי גם מוסיפה ושואלת איך זה מרגיש להיות בת של מישהו שלא פשוט לכבד אותו, זה בהחלט נשמע לי כמו התמודדות גדולה בפני עצמה. אם מתאים לך- אני יותר ממזמינה אותך לכתוב לנו גם על כך בהמשך, נשמח לשמוע אותך.

אנסה לכתוב לך כמה רעיונות ודרכי פעולה שעלו לי, אשמח מאוד אם הם יהיו לך לתועלת.

1. הגדירי לעצמך יעדים ברורים- שינוי הרגל הוא תמיד דבר מורכב, ואחת הדרכים להפוך אותו לפשוט יותר- היא לחלק אותו לחתיכות קטנות. אפשר לחשוב על זה כמו על כדור אקמול- כשמתחילים ללמוד איך לבלוע (חייבת לציין שאני עוד בשלב הלמידה:) מתחילים עם רבע כדור, אחרי זה עולים לחצי, ובהמשך- בתקווה- כבר יכולים לבלוע את הכדור בשלמותו. הגדירי לעצמך יעדים ברורים וספציפיים לגבי האופנים והזמנים בהם תשתדלי יותר. לדוגמא- 'מהשעה 10-12 בבוקר אני אשתדל מאוד לא להגיד משפט לא מכבד לאבא שלי'. ברגע שתראי השתפרות- את יכולה להרחיב את השעות, או את האופנים בהם תהיי מכבדת יותר.

2. הפרידי בין המעשים למחשבה וההרגשה- דבר שחשוב לי מאוד שתצאי מהתשובה הזו הוא שאת בהחלט לא צריכה לחשוב שכל דבר שאבא שלך עושה הוא מדהים וראוי להערצה. חשוב לי שהכיבוד שלך את אבא שלך יהיה מלווה גם בכיבוד עצמי שלך ושל מחשבותיך; אינך מצווה לאהוב או להעריך את המעשים או המילים של אבא שלך, כי אם פשוט להתנהג בצורה מכבדת, כפי שההלכה מצווה. ואת לגמרי יכולה לעשות את זה גם כשיש לך ביקורת, ואפילו הרבה ממנה.

3. מצאי מקומות אליהם תוכלי להפנות את העצבים- - לא צוחקת! חוסר הביטוי שלנו את הכעס/ הרוגז בפני ההורים שלנו- צריך להשתחרר איפשהו:) אולי בשיעור ריקוד? אגרוף? כתיבה? מצאי את הדרכים הטובות והנעימות לך.

4. תגמלי את עצמך- כשאת מצליחה לעמוד ביעדים הברורים שהצבת לך- פנקי את עצמך במשהו שעושה לך טוב. זה יכול להיות אוכל שאת אוהבת, יציאה עם חברה, סרט או כל דבר אחר שייתן לך מוטיבציה להמשיך.

5. התפללי לסיעתא דישמיא- הכי חשוב (: בקשי מאלוקים שיעזור לך בהתמודדות שלך!

יקרה מאוד מאוד,

מקווה שהמילים שלי היו טובות אלייך.

אני מזמינה אותך, אם תרצי, לפנות אלינו למוקד הווטסאפ- 052-468-3927, או הטלפון- כוכבית 8298. את יכולה גם לשלוח לנו שאלות נוספות דרך האתר- https://www.makshivim.org.il/ask-away. תמיד נשמח להקשיב לך, אנחנו כאן בשבילך.

מאחלת לך הצלחה גדולה בדרך שלך ושולחת תפילה,

תמר

כתבות נוספות