שאל את הרב

איך לאהוב את עצמי ולהשתכנע שהקב"ה אוהב אותי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/09/22 02:17 יב באלול התשפב

שאלה

חברה שלי אמרה לי שהיא כל כך גרועה, שהיא כל כך לא טובה ושהיא שונאת את עצמה, ושאין לה מצפון. ומה שהכי רע שהיא אפילו לא רוצה להיות טובה. וניסיתי לשכנע אותה שזה לא נכון והיא טובה, שהיא אור אינסוף, והיא פשוט לא האמינה לי. יש לכם רעיונות איך להבין שיש בנו משו טוב?

איך יודעים שהקדוש ברוך אוהב אותנו? איך יודעים שהוא אחראי להכל הכל? כאילו כן הוא קיים זה הכי הגיוני אבל הוא לא קשור אלינו.

תשובה

חברה יקרה מאוד!

אני מבינה שחברה שלך עכשיו במצוקה לגבי הדימוי העצמי שלה. כמו שאמרת, היא חושבת שהיא לא טובה, שאין לה מצפון, והיא אפילו ממש שונאת את עצמה. את שואלת ברגישות איך אפשר לעזור לה, ומציינת שאף ניסית בעבר להגיד לה כמה היא טובה, וכמה אור היא- אבל זה לא עזר. קודם כל, יקרה- ריגשת אותי ברגישות שלך לחברה, אני בטוחה שהיא זכתה בך.

את בנוסף שואלת גם שתי שאלות אמוניות (שעוסקות באמונה)- איך יודעים שהקב"ה אוהב אותנו, ואיך יודעים שהוא אחרי להכול.

בואי נתחיל!

נשמע שלחברתך יש קושי מסוים בדימוי העצמי שלה. הדימוי העצמי הוא בעצם איך שהאדם רואה את עצמו, מהעיניים שלו. הדימוי העצמי הוא לאו דווקא דבר יציב, ייתכן שאת זוכרת את החברה שלך דווקא חיובית יותר וסלחנית יותר כלפי עצמה, אבל ייתכן שזה כבר נמצא אצלה תקופה. הדימוי העצמי של כל אחד מושפע מדברים שונים ורבים- מהחוויות ילדות, בית הספר, הסביבה החברתית, המשפחה ועוד.

אני לא יודעת מה הסיבה שהחברה שלך כרגע נמצאת באתגר מול הדימוי העצמי שלה, אבל כחברה שלה- אנסה לתת לך מספר רעיונות איך, אולי, תוכלי לעזור לה קצת. חשוב לציין שזהו תהליך בעיקר אישי ומאוד עמוק, כך שאני לא חושבת שדברים שתעשי, על אף הרצון הטוב שלך, יכולים להשפיע בצורה חזקה. מה שכן, הם בהחלט יכולים לתרום להרגשה של החברה, ולתת לה אור.

אז מה את יכולה לעשות?

1. תזכירי לה במה היא טובה- בדיוק כמו שעשית עד עכשיו! שימי לב להתנהגות שלה ותחמיאי לה בכנות על דברים שהם יפים בעינייך.

2. תהיי אוזן קשבת -החברה שלך ללא ספק עוברת התמודדות לא פשוטה. בזמנים כאלה רוב האנשים היו שמחים מאוד למישהו שפשוט יקשיב להם. תקשיבי לתחושות שלה, זו מתנה כל כך גדולה שאת יכולה לתת לה!

3. תציעי לה את האופציה לפנות לעזרה- עזרה מקצועית יכולה לכוון את החברה שלך בתהליך שהיא עוברת. נסי להציע לה בעדינות וברגישות לפנות ליועצת בית הספר, או להוריה שיוכלו לעזור לה במציאת העזרה המתאימה לה. את יכולה גם להציע לה אותנו- מוקד חברים מקשיבים, נשמח ללוות אותה ולהקשיב. היא יכולה לפנות אלינו דרך האתר, הווטסאפ- 052-468-3927, או בטלפון- כוכבית 8298.

בנוגע לשתי השאלות הבאות שלך- הייתי מזמינה אותך לצאת למסע משלך, למצוא את התשובות במקומות המתאימים לך. אולי אצל מדריכה של הסניף? מורה שאת מחבבת? רבנית? יש אנשים רבים וטובים ממני, שיכולים להציע לך תשובות לשאלות החשובות והחכמות שלך. אני בכל אופן אשתף אותך במחשבות שלי על העניין; בכל תפילה של בוקר את יכולה לראות אזכורים לאהבת ה' אלייך, ממש באופן אישי. "אהבה רבה אהבתנו"- איזה כיף לנו שמלך העולם אוהב אותנו ככה, אותי באופן אישי! ואיזה כיף זה להרגיש מוחזקת, לדעת שהוא דואג לי תמיד, וגם בימים שאני פחות אוהבת את עצמי- הקב"ה אוהב אותי כל כך הרבה, ותמיד מאמין בי, תמיד בצד שלי. תחשבי על זה שאת הבת של אלוקים- והוא אוהב אותך יותר משהורים אוהבים ילד, אהבה שאין לה סוף.

שאלת גם איך יודעים שה' הוא אחראי להכול- אני מציעה לך לעיין בפרק ק"ד בתהילים- אותי הוא ממש מרגש. רואים בו איך שהקב"ה דואג לכל הבריות בעולם שלו, ואיך הוא שומר ומארגן את כל חלקי הבריאה באופן רציף, מקיים אותה ומחייה אותה כל רגע ורגע. בנוסף לזה, לעמ"י- עם סגולה- יש השגחה פרטית מיוחדת, והוא זוכה לכך שה' תמיד מלווה אותו במבטו, תמיד שומר עליו ודואג לו, באופן מיוחד.

אני מזמינה אותך, אם זה מעניין אותך, להעמיק עוד ולחפש תשובות לשאלות היפות שלך.

מאחלת לך הצלחה רבה בדרך שלך,

תמר

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות