שאל את הרב

שמירת הברית בחופש הגדול: איך מפסיקים ליפול?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/08/22 17:59 כו באב התשפב

שאלה

שלום,

אני בטוח שאתם מקבלים מלא שאלות מהסוג הזה, קראתי מלא שאלות ותשובות על זה, הקשבתי להרצאות וסרטונים ועוד ועוד

שום דבר לא עוזר.

אני לא מצליח לשמור על הברית שלי

אתחיל כך, יצר הרע רודף אותי בבוקר ובלילה, בבוקר האם לקום לתפילה ובלילה אם לשמור על הברית

לפעמים אני מצליח לקום מוקדם יחסית בבוקר לתפילה ואז אני הולך לישון יחסית מוקדם ולפעמים אני לא מצליח לקום ואני מגיע למצב שאני נמרח במיטה עד 12. אני שונא את זה! אני אומר לעצמי גם ככה פספת תפילה בבית כנסת בוא תימרח עוד ואז יוצא שאני מניח קרוב ל-1...

בגלל שאני ישן עד מאוחר אני לא עייף ויצר הרע ממש ממש מציק לי, לא משחרר.

ויום למחרת שאני צריך לקום לתפילה אני מזכיר לעצמי מה קרה אתמול בלילה ושהמצב הרוחני שלי גם ככה ירוד מה שלא נותן לי מוטיבציה בכלל לקום והדבר חוזר שוב ושוב.

ממש קשה לי להתפלל בכוונה, אני מרגיש מין תחושת גועל שאני מניח תפילין, שאני רואה את הרב בבית כנסת אני חושב לעצמי אם הוא היה יודע מה אני רואה בלילה גם שקוראים לי צדיק אני מרגיש באותו רגע ממש לא נוח

אני מנסה למלא את הלוז שלי בתוכן אבל שיש לך 24 שעות חופשיות במשך 70 יום בטוח שיהיה לך זמן לבטלה, ואיך אמרו חזל הבטלה מביאה לידי שיעמום והשיעמום מביא לידי חטא

אני מנסה ככ לצאת מזה, ניסיתי ימים בלי פלאפון שהסוללה גמורה ואפילו שארצה לראות לא אוכל, לא עבד):

אני אשמח ממש לעזרה שתגאל אותי מהצרה הנוראה הזו!!!

תשובה

שלום.

תיארת יפה את הכוח של יצר הרע, שאומר לך: יללה, כבר נפלת בדבר אחד, תיפול עוד... זה מצוין שאתה מודע לקול הזה ומבין מאיפה הוא בא. ובאמת לא תמיד אנחנו מצליחים לנצח אותו, וזה בסדר. המפתח הוא לזכור מי אומר את הדברים האלה. זה לא אתה - זה משהו חיצוני. היצר הרע שרוצה לכבות אותנו ולמנוע מאיתנו להתפתח.

היצר הרע הוא גם זה שגורם לך לתחושת אי נוחות כשאתה כן עושה דברים טובים. הוא אומר לך דברים כמו: "אתה צבוע. חטאת, ועכשי אתה מעמיד פני צדיק". ועוד כאלה. אבל חשוב לא להאמין לו, אלא לענות לו: "אני בן אדם. אני לא מושלם. רוב הזמן - אני עושה דברים טובים. לפעמים אני נופל. המהות שלי היא טובה. והנפילה - היא לא מי שאני. זה מרכיב שקורה לכל אחד, אבל הוא לא מבטא אותי".

חשוב לנסות ולהתעקש לא לתת לנפילה או מכשול לעצור אותנו. נפלת - קמת! אתה קם ועושה משהו, לא חשוב מה. מכין חביתה, הולך להתפלל, עושה כושר... לא לתת ליצר לכבות אותך.

היצר שמפיל אותך הוא לא רע. היצר המיני הוא טוב. וזה טבעי שתיפול. היצר הרע הוא זה שבא אחרי הנפילה, ואומר לך: "וואי, איזה רע אתה...". לזה אנחנו לא מסכימים.

החופש הוא באמת אתגר. יציאה מהשגרה היא אתגר. וזה טבעי שדברים לא תמיד מסתדרים בו כמו שרוצים. אבל עם הזמן אתה מתחזק. העיקר זה לא לתת לקול הביקורתי הזה לערער אותך. ובמקביל - להשתדל להיות בעשייה. ולדבר אל עצמך במילים טובות. להאמין בעצמך. וככה יש פחות כוח למילים הביקורתיות של היצר הרע.

עוד בנושא ה"ג'ודו המילולי" הזה עם היצר תוכל לקרוא בספר מצוין שנקרא "בוחרים להרגיש טוב". הוא מתאר איך כל מיני מחשבות מטרידות יכולות להפריע לנו, ואיך לענות להן. אפשר למצוא את הספר בחנויות.

אתה מאוד מוזמן להמשיך לדבר איתנו, על הנושא הזה ועל כל נושא! כאן באתר, וגם ובמיוחד במוקד הטלפוני האנונימי שלנו (כוכבית 8298), ובווטסאפ: 052-468-3927.

בהצלחה!

אוהד

חברים מקשיבים

כתבות נוספות