שאל את הרב

למה לדקדק במצוות ועוד יותר כשאנחנו לא מבינים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/03/20 21:58 ו בניסן התשפ

שאלה

הרבה פעמים אני תוהה למה אנחנו מקיימים את המצוות. חשוב להיות בן אדם טוב ומוסרי, ונכון שדתות שלא היה בהן קיום מעשי לא הועילו הרבה למאמיניהן. אבל זה לא מסביר מה זה משנה כ"כ לאלוקים אם אנו מקפידים על פרטים קטנים שאינם מובנים לנו. למשל, בבשר וחלב, אני לא חושבת שאני נעשית אכפתית ורגישה יותר מכוח העובדה שאני מחכה שש שעות בין השניצל לשוקו.

תשובה

שלום יקרה.

משאלתך נראה שאת מבינה שהמצוות נועדו לשנות אותנו ולעשות אותנו טובים יותר. זוהי הבנה חשובה מאוד שמבינה שהמצוות לא נועדו בשביל ה' אלא בשביל להעלות אותנו לדרגה גבוהה יותר.

אבל הרשי לי לדייק. בשונה אולי מהדתות האחרות, המצוות ביהדות שואפות לפתח בנו את הממד האלוקי שבנו ולא רק את הממד האנושי, ואף לרומם אותנו למעל הטבע שלנו. המצוות הן אלוקיות, ועל כן אינן מובנות לנו. תארי לך אלוקים שמבינים כל מה שהוא עושה, איזה מין אלוקים זה? אם אין דבר שנבדל ממנו ובין אלוקים, למה שנעבוד אותו ונקשיב לו? דווקא מתוך האמונה שה' הוא האלוקים, בורא העולם ומחיה אותו בכל רגע ורגע, מוכרח שיהיו דברים שלא נבין. אם כל המצוות היו מובנות לנו על דרך המוסר, היינו עם ככל העמים, מוסרי ואנושי. אך לא זו מטרת קיום עם ישראל.

לכן דווקא המצוות השמעיות, המצוות שאיננו מבינים בדרך השכל, מחזקות בנו יותר את האמונה בה' ואת הנאמנות לו. עצם העשייה אך ורק בגלל ציווי ה' מגבירה בנו את האמונה בו ואת הקשר אליו. למשל, אם בשבת אני לא משתמשת במים החמים בשטיפת כלים או אם אני לא שותה שוקו גם אם עברו חמש וחצי שעות אחרי שאכלתי שניצל, אני מחזקת את הנאמנות לאלוקים ואת הצד האלוקי שבי כי בעצם המעשים האלה מבטאים את ההבנה שיש דבר גדול ממני. זו בעצם דעת רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי.

עם זאת, חכמים במהלך הדורות מצאו טעמים גם במצוות השמעיות הללו. ואם אנחנו רוצים להתחבר ולהבין יותר את טעמי המצוות, עלינו ללמוד עליהם. ראשית, אפשר לעיין בספר החינוך שעובר מצווה-מצווה ומפרט בין היתר את שורשי המצווה וטעמיה וכן בסדרת פניני הלכה של הרב מלמד שהיא הלכתית, וגם מופיע הסבר נרחב יחסית לפני כל הלכה או מצווה שמחבר אותנו למהות המצווה. מעבר לכך, החסידות שמתפשטת עוד ועוד בימינו מסייעת לאדם להתחבר לה' בכל מצווה ומצווה ובכתבי החסידות מתוארת לא פעם הדרך להתקרבות לה' דרך מצווה מסוימת. למשל, בפרשיות השבוע שלנו החסידות מאריכה באופן ההתקרבות לה' דרך הקורבנות. סדרת ספרים חסידית שאת יכולה ללמוד לבד היא נתיבות שלום. כמו יתר החסידות. הסדרה עוסקת בפנימיות התורה ובמשמעויות העומדות מאחורי המעשים והציוויים. השפה של האדמו"ר מסלונים, מחבר הסדרה, פשוטה וקלה להבנה בדרך כלל.

מקווה שהדברים פתחו מעט נקודות למחשבה בנושא, אך מובן שכל זה רק מעט שבמעט. לכן מזמינה אותך לעיין בעצמך במקורות וללמוד את הנושא לעומקו עד שיתיישב לך. כאמור ספר הכוזרי עוסק בעניין הזה (מאמר שני) ואפשר ללמוד אותו בעזרת פירושים בני זמננו (הרב אבינר, הרב שרקי וכן שיעורים מצולמים ברשת). כמו כן לימוד מספר החינוך יכול לענות לך על הצורך בהבנת מצוות מסוימת והוא פשוט להבנה.

שתזכי ללמוד, לשמור ולעשות בשמחה.

כל טוב, רינת.

כתבות נוספות