שאל את הרב

תשלום לאנוסה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 17/08/16 16:22 יג באב התשעו

שאלה

שלום כבוד הרב.

בספר דברים התורה מפרטת מספר הלכות בנוגע ליחסי אישות שנעשו באיסור, בין באונס בין שלא.

התורה אומרת שאם אדם אנס נערה בתולה שאינה מאורסת, עליו לשאת אותה לאשה ואינו יכול לגרשה, ואם אביה אינו מסכים להשיאה לו עלי לשלם לאביה חמישים כסף.

כשדנים בשאלת העונש על מעשה אונס תמיד דנים בכמה ה"שווי" של הנערה ירד שכיוון שהיא כבר לא בתולה אביה יקבל תמורתה פחות כסף לו ימסור אותה לקידושין.

שאלותיי הן אלה:

א. מדוע בשום מקום לא מתייחסים לפגיעה הנפשית? למה רק לעובדה שה"ערך יורד?

ב. מה הדין של אונס בחורה שעברה את גיל הנערות אך היא לא מאורסת? הרי אין לאביה כבר שום זכות להשיא אותה! האם ישלם האנס כסף לנערה?

ג. מה יהיה הדין כיום שכבר אין לאב זכות להשיא את בתו הקטנה נגד רצונה?

אשמח לקצת פירוט.

תודה רבה מראש.

תשובה

שלום
צריך להבדיל בין הקנס שעליו מדברת שם התורה, שהוא דבר מיוחד לנערה בתולה, שהתורה אמרה שמשלם לאבא, לבין התשלומים האחרים שהוא צריך לשלם לה, כמו שכל אדם שהזיק לחבירו צריך לשלם לו. חכמים למדו מהתורה שהתשלום של אדם שהזיק לגופו של חבירו מתחלק לחמישה תשלומים - נזק, צער, ריפוי, שבת (ששבת ממלאכתו) ובושת.
במקרה של אנוסה, כפי שאומרת המשנה בפרק ג' במסכת כתובות, מעבר לתשלום הקנס שהוזכר לעיל, יש עוד שלושה תשלומים - נזק (בלשון המשנה פגם), צער ובושת. בדרך כלל ריפוי ושבת לא שייכים במקרה הזה.
בנושא הנפשי לא עסקו כאן, כיון שכאן זה עיסוק "יבש" בנושא התשלום, כפי שלא הוזכר הנושא הזה באדם שהוציא את עינו של חבירו או במקרה שהתורה מתארת שאשה הצילה את בעלה ע"י שהזיקה אדם אחר בצורה שביישה אותו וגרמה לו נזק.
זה שייך לתחום אחר של 'ואהבת לרעך כמוך'. וודאי שזה דבר חמור ביותר, שגם ואולי במיוחד ייענש עליו הפוגע בבית דין של מעלה.
מקווה שעניתי
כל טוב

כתבות נוספות