שאל את הרב

תשובה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 27/05/16 13:38 יט באייר התשעו

שאלה

שלום הרב,

שוב חזרתי בתשובה והשגתי הישגים נאים ומבטיחים. לצערי, לפתע נפלתי וראיתי ראיות אסורות. האם שערי תשובה ננעלו בפני בעקבות הכישלונות החוזרים ונשנים? אני מרגיש שכל פעם אני חוזר בתשובה, מצליח לזמן מה להיות בסדר (לפעמים אפילו יותר מבסדר...), ואז אני נופל וחוטא. השאלה שלי אם ההלכה קובעת רף מירבי לחזרה בתשובה. אם אדם שחזר הרבה פעמים בתשובה ואז נכשל (לא תמיד באותו חטא כמובן), כבר מאבד את זכאותו לחזור בתשובה. האם הוא מאבד את אמונו של ה', ולכן גם אם הוא מנסה לחזור בתשובה שוב בכנות, נשאר לו רק לחכות לעונש - כי ה' שיודע הכל כולל העתיד, יודע שהתשובה זמנית ואפילו הבעל-תשובה מבין שלא יחזיק מעמד לנצח, וחטא זה או אחר יתרחש במוקדם ובמאוחר.

תשובה

שלום
חס וחלילה.
שערי תשובה לעולם לא ננעלים - 'תשב אנוש עד דכא - עד דכדוכה של נפש'. כלומר, עד השנייה האחרונה לפני המוות, אפשר לשוב.
לא משנה כמה האדם נפל ובמה נפל, תמיד הוא יכול לשוב באמת אל ה'.
וכפי שכתב הרמב"ם בסוף פרק ג´ מהלכות תשובה - "במה דברים אמורים שכל אחד מאלו אין לו חלק לעוה"ב? כשמת בלא תשובה. אבל אם שב מרשעו ומת והוא בעל תשובה, הרי זה מבני העולם הבא, שאין לך דבר שעומד בפני התשובה. אפילו כפר בעיקר כל ימיו ובאחרונה שב, יש לו חלק לעולם הבא, שנאמר שלום שלום לרחוק ולקרוב אמר ה´ ורפאתיו."
ומה שאמרו חז"ל ש'האומר אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה' אינו שייך לכאן, כפי שהסביר האדמו"ר הזקן באגרת התשובה, פרק י"א, שזה רק מי שמשתמש בתשובה בשביל לחטוא, אבל מי שמתכוון באמת ורוצה באמת לשוב, זו נחשבת תשובה, ואפילו אם הוא יודע שיש סיכוי שייפול בהמשך.
כמובן, שבמקביל צריך לוודא עד כמה שאפשר שמונעים מציאויות שיוצרות נפילות כמו סינון באינטרנט ובסמארטפונים, והסתובבות במקומות מסויימים.
אם אתה מרגיש שאתה לא מצליח להתמודד לבד, אני מציע להתקשר ל'עצת נפש' - 02-6541899, וכן להיכנס לאתר של חברים מקשיבים, שם יש הרבה חומר בעניין.
בהצלחה רבה
אתה צדיק ממש ואהוב מאוד לפני ה'

כתבות נוספות