שאל את הרב

תשובה לאתאיסטים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 10/02/12 03:58 יז בשבט התשעב

שאלה

שלום כבוד הרב

שמי רועי. אינני אדם דתי ומשפחתי אינה דתייה. השתחררתי לא מזמן מצה"ל, ואני עושה את צעדי הראשונים באזרחות. אני חושב שאחד הצעדים הראשונים בעיצוב תפיסת עולמי כאזרח היא להבין למה אני פה - למה אני בכלל חי על פני האדמה בכדור הארץ.

בשבועות האחרונים אני מוצא את עצמי מנהל ויכוחים רבים ברשתות חברתיות בנושא אמונה עם אתאיסטים שאינם שותפים לאמונתי בקב"ה. המדובר באתאיסטים קיצונים שמקניטים אותי על "טיפשותי" ו"תמימותי" באמונה בכח עליון שיצר את עולמנו.

הייתי שמח מאוד אם תוכל/תכולו, בבבקשה, "לצייד" אותי בתשובות מתאימות - למשל לסוג כזה של "פוסט" אישי ששלח אלי אתאיסט עימו אני מתווכח (בהקשר לפרסום הסקר לפיו 80% מעם ישראל מאמין בקיומו של אלוקים):

"עד לפני כמה מאות שנים, רוב מוחלט של האנושות ידע בליבו -בוודאות מוחלטת- ולא "האמין"- שהעולם שטוח. בוודאות. לרוב הישראלים אין תעודת בגרות. רוב המוסלמים חושבים שצריך להשמיד את כל היהודים ורוב הנוצרים האמינו, ואולי עדיין, שהיהודים שותים דם של נוצרים והם שולטים בעולם ברשת מניפלטיווית של קשרים וכסף. זה די משעשע שהדתות השונות, ששונאות אחת את השנייה, שרודפות זו את מאמיניה של זו (נכון שהיהדות קצת פחות מיסיונרית, אבל גם לנו יש את חולי הנפש שלנו), שהדבר היחיד שמשותף להן זה שכל אחת בטוחה שהיא האמת האחת והיחידה, יודעות להתאחד יפה מאוד מול אויב משותף – המדע והקהילה האקדמית העולמית, שהן האיום הקיומי הגדול ביותר עליהן. הפצת הידע וההשכלה.

רוב מוחלט של בני האדם, מאמינים ואתאיסטים, שוגים שוב ושוב באשליות אופטיות, ואשליות פסיכולוגיות, בשל תעתועי התודעה והמוח האנושיים (ראה "לא רציונלי ולא במקרה" של דן אריאלי, ואת מחקריהם של דניאל כהנמן ועמוס טברסקי על השגיאות בקבלת החלטות בתנאי אי-וודאות. ומה זה אמונה באלוהים אם לא "קבלת החלטה בתנאי אי וודאות" ?). לאח הגדול, תכנית זבל תרבותית, יש רייטינג מרקיע שחקים. לרב עובדיה, איש חשוך ונבער, פרמיטיב מארץ הפרמיטיבים, יש רייטינג אפילו יותר גבוה.

כך ש"רוב" ו"מיעוט" הם כלל לא רלוונטיים לשאלת מי צודק – מאמינים או אתאיסטים.

בכל המחקרים, בכל יבשת, בכל מדינה, ללא יוצא מן הכלל, יש קשר הפוך חד משמעי בין רמת השכלה לרמת האמונה. הדת היהודית מציעה תשובה ספציפית איך ומתי העולם נוצר- ומה לעשות שכל מי שלמד ברצינו

תשובה

בס"ד
שלום רב,

לפני הכל בוא נוציא את ההקנטות וכד´ מחוץ לדיון.

לגופו של ענין האתאיסט שמתווכח אתך מעלה טענות חשובות ויש להציע להן תשובה.

בנושא ´דת ומדע´ - הדתיים לא עוינים את המדע. יש מדענים דתיים רבים. אחד המפורסמים בהם הוא פרופ´ אומן - שזכה בפרס נובל...
אין סתירה הכרחית בין גיל העולם המדעי וגיל העולם האמוני, כך אין בהכרח סתירה בין תורת האבולוציה והאמונה.

ההשוואה המיידית בין היהודים, הנוצרים והמוסלמים - אין לה על מה לסמוך. מאז חורבן הבית לא היתה ממלכה יהודית, כך שליהודים לא היתה אפילו הזדמנות להלחם בבני הדתות האחרות. באלפיים שנה האחרונות (לפני כן לא היתה נצרות ולא אסלם) היהודים נרדפו על ידי נוצרים ומוסלמים ולא להיפך.

הדת היהודית היתה מאז ומעולם יסוד להרבה תביעות מוסריות שקידמו את העולם - היהדות תמיד נלחמה נגד עריצות השליטים. היהדות במהותה מבטאת את הדרישה הבלתי מתפשרת לצדק. אפילו היטלר האשים את היהדות כמקור המוסר בעולם.

ההשרדות של עם ישראל היה מעולם פלא בלתי נתן להסבר. ההשרדות שלו היא תופעה חריגה בעולם, יותר מכך העובדה שהוא חזר לחיות כאומה חופשית בארצו שלפני אלפיים שנה גורש ממנה.

גם אם המחוללים של התחיה הלאומית היו חילוניים הם לא יכלו לעשות זאת בלי הכוח הדתי שחבר את היהודים מכל קצוות תבל זה לזה ואת כולם לארץ ישראל.
אם תזכר במראה, במלבוש ובאורחות החיים של היהודים לקהילותיהם (מה משותף ליהודי תימן וגרמניה?) מלפני 150 שנה לא תמצא ביניהם שום מכנה משותף מלבד הדת: המסורת הדתית, לימוד התורה וקיום המצוות.

האמונה חוזרת וכובשת היום את עולם הרוח לאחר שבתחילת המאה ה-20 כבר הספידו אותה כדבר שעבר זמנו.

לאחר שתי מלחמות עולם ועוד זוועות אנושיות רבות בקומוניזם, נוכח העולם שהמשטר האתאיסטי לא מביא יותר ברכה לאנושות.

הרוח האנושית מחפשת שוב את גודלה ועצמתה בהתרוממות אל הנשגב.

נכון שהעולם מלא אסונות ופגעים, מלחמות וקרבנות - אבל הדת לא אמורה לפתור את המציאות הזאת אלא להקל עליה. האם בלהיות חילוני יש לאדם יכולת טובה יותר להתמודד עם תחושת הקטנות וחוסר האונים שלו מול האסונות והפגעים האנושיים והטבעיים?

האמונה מציעה לאדם חיבור אל השגב האינסופי שמורגש (למי שפותח את ליבו) בהזדמנויות שונות. רגעים קטנים של שגב: למראה חיוך של תינוק, לשמע שירה מרגשת, לאור שמש שוקעת, מתוך תפילה נוגעת... אלו רגעים שמעניקים תחושה שיש יד מכוונת, יש מטרה לכל מה שקורה.
דווקא מתוך כך יש לאדם ענין להצטרף למעשה אלוקים בקידום הטוב, האמיתי והיפה ככל שידו מגעת.

אמונה לא אמורה להרבות שנאה ולא קנאה - אמונה כנה מרבה אהבה, אחדות ושלום בין הבריות כולם.

כתבות נוספות