שאל את הרב

תרבות הפנאי ביהדות

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 01/01/17 20:10 ג בטבת התשעז

שאלה

בס"ד

שלום הרב.

אני ממש מבולבלת. למדנו בכיתה על שמונה פרקים לרמב"ם, ולמדנו שהנאה היא לשם שם שמיים, ולא לשם ההנאה בלבד. אך כיצד יודעים אם זה לשם שמיים? כאשר אני רואה סרט זה לא לשם שמיים, אך מצד שני קשה לי בכלל בלי לראות סרטים.. אני מנסה ומשתדלת כמה שפחות ובאמת סרטים מצוירים ונקיים, אך קשה הפיתוי גדול. והמשפחה לא בדיוק הולכת בדרכי שלי.

כיצד אני יכולה לעבוד על זה שלא היה לי קשה? איך יודעים את הגבול של ההנאה? האם לצאת עם חברות לגלידה זה מותר, ללכת לראות סרט בקולנוע, זה מותר?

תודה רבה!!

תשובה

לשואלת שלום
[שאלה גדולה שאלת]. אנחנו עושים כל מיני דברים במהלך היום. משתדלים להתעסק בנתינה, בעבודת ה', אבל לא כל היום הוא כזה. (ספק אם אפשרי בכלל שיהיה כך).
בכל מקרה, הדרכת חכמים היא שכל מעשינו יהיו לשם שמים. בין אם זה בעבודה, במפגשים חברתיים ובין אם זה בבית. מה הכוונה "לשם שמים"? איך נדע אם דבר מסויים הוא לשם שמיים?
לשם שמים פירושו של דבר שהפעולה הזאת [מקדמת אותי]. גם זה לא קל בכלל למדוד. אני צריך לשבת עם עצמי בשקט, ולחשוב: האם לראות את הסרט הזה יתקן לי את המידות? מה הרווח שלי? מה ההפסד? מהן האפשרויות האחרות? בנושאים האלה יש תחומים שהם באיסור מוחלט. אבל כל השאר דורש [התבוננות פנימית אישית].
לדוגמא: מותר לצאת עם חברה לגלידה? בוודאי שכן. ואם זאת חברה שמשפיעה עליי לרעה? בוודאי שלא. ואם זאת חברה שנמצאת במצוקה וצריכה את עזרתי? בטח שכן. ואם באותו זמן אני צריכה לעזור לאמא? ועוד ועוד.
בקשר לסרטים – למרות הפיתוי הגדול, והקשה מאוד, עלינו להשתדל לראות רק סרטים צנועים הן מבחינה חזותית והן מבחינה מילולית.
ישנו ספר הנקרא "בין הזמנים - תרבות בילוי ופנאי בהלכה ובמחשבה" שעוסק בשאלות הללו. לא קראתי את כולו. אבל מחבְּרוֹ הוא תלמיד חכם מוסמך.
עלי והצליחי, ברכת ה' עליך!

כתבות נוספות