שאל את הרב

תפישת הציבור את מושג האלוהות

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 25/08/15 21:01 י באלול התשעה

שאלה

שלום לכבוד הרב,

הרב חגי לונדין שליט"א בתחילת סדרת השיעורים (הנהדרת) "יסודות האמונה" מסביר עפ"י כתביו של הרב קוק שמציאות הכפירה בעולם תפקידה לשמש התנגדות לעולם הדתי עם תפיסותיו הקיימות מה שיוביל לביעור האמונות הכוזבות והמגושמות וזיכוכן.

המציאות בשטח לכאורה לא תואמת את ההסבר, שכן אנו רואים רבים אשר שבים בתשובה דווקא מתוך חשיפה לתכנים המכילים הצגה של האמונה הפחות מופשטת ואמיתית ולא מרגישים צורך במענה אמוני עמוק יותר.

קיוויתי שהרב יסביר לי את חוסר התיאום הזה בין מה שאמור היה לקרות לבין מה שקורה בשטח.

תשובה

ב"ה,

שלום וברכה,

יש כאן שתי שאלות:

א. מה תפקיד הכפירה.

ב. מה גורם לאנשים לחזור בתשובה.

הן לא בהכרח קשורות זו לזו.

זיכוך מושגי האמונה הוא תהליך של דורות רבים שמתרחש על ידי גדולי המעמיקים בלימוד החכמה האלוקית, כפי שעשה הרמב"ם המהר"ל הרמח"ל ועוד.

כל כמה דורות יש מהלכי כפירה שמתחדשים וכנגדם קמים אדירי האמונה ומבררים ומוציאים לאור את האמונה נקיה יותר מסיגים שנדבקו בה.

השאלה השניה מה גורם לכפירה? ומה יגרום לתשובה?
מה שגרם לכפירה בדורות האחרונים היא העובדה שהתחוללה מהפכה בחשיבה העולמית ואנשים לא מוכנים לקבל מה שלא מובן להם או מה שנראה לדעתם מוקטן יחסית לשאיפה האידיאליסטית שלהם.(מאמר הדור)

סיבה שניה: כאשר רואים את נושאי הדת מתנהגים בצורה לא מוסרית הם זורקים הכל. לא מבחינים בין האדם הזה שהוא לא מוסרי לבין הדת והאמונה שלא אשמה בכך שיש מי שמתנהל כך.(אדר היקר)

מה שיגרום לאנשים לחזור לאמונה ולקיום המצוות, הוא תיקון שני הדברים האלה:

זיכוך האמונה מהסיגים, ומוסריותם של נושאי הדת.

מה שאתה רואה בשטח לא ידוע לי, על מה זה מבוסס? מי יודע מה גרם להם לחזור בתשובה?
הרי אדם מושפע לא רק מאמירה של אדם מסויים אלא מכל האוירה הקיימת, וכמו בחינוך שיש הרבה מאוד גורמי חינוך שאדם נחשף אליהם.

יש גם מה שנקרא התשובה השקופה - כלומר אנשים התחילו להאמין וגם לקיים מצוות מסויימות אבל הולכים בלי כיפה, ויתכן מאוד שהם רבים יותר מכל החוזרים בתשובה שנראים לעין.

בברכה,

דני ארגמן


סי

כתבות נוספות