שאל את הרב

תפילת מנחה

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 01/08/02 10:56 כג באב התשסב

שאלה

א. מה הזמן הראוי ביותר לתפילת מנחה?

ב. האם חייב הש"ץ לחזור על תפילת העמידה או שיכול הציבור להתפלל יחד עם הש"ץ?

ג. האם מותר לאכול או להסתפר לפני תפילת מנחה?

תשובה

א. "ויצא יצחק לשוח בשדה" יצחק תקן תפילת מנחה. ואמרו רז"ל: לעולם יהא אדם זהיר בתפילת המנחה, שהרי אליהו לא נענה אלא בתפילת המנחה. וכתב הטור: "והטעם - שתפילת שחרית זמנה ידוע בבקר; בקומו ממיטתו יתפלל מיד קודם שיהא טרוד בעסקיו. וכן של ערב בלילה זמנה ידוע, בבואו לביתו והוא פנוי מעסקיו. אבל של מנחה, שהוא באמצע היום בעוד שהוא טרוד בעסקיו, צריך לשום אותם על לבו ולפנות מכל עסקיו ולהתפלל אותה. ואם עשה כן, שכרו הרבה מאוד."

לכתחילה יש להתפלל מנחה שעתיים וחצי (בשעות זמניות) לפני הלילה, וזו הנקראת מנחה קטנה. לנוהגים כדעת המשנה-ברורה - בסיבה כלשהי יכול להתפלל מנחה גדולה, דהיינו חצי שעה לאחר חצות היום. לדעת השו"ע והבן-איש-חי - אין להתפלל מנחה גדולה אלא בשעת הדחק. בישיבות נהגו לכתחילה להתפלל מנחה גדולה, כדי לא להפריע לסדר הלימוד.

זמן תפילת מנחה עד השקיעה, ובשעת הדחק יכול להתפלל בין השמשות. לפי מנהגי ירושלים הספרדים לא נהגו להתפלל מנחה בבין השמשות. וכן כתב במשנה-ברורה, שדעת פוסקים רבים היא שזמן תפילת המנחה הוא רק קודם שקיעת החמה. לכן לכתחילה צריך להתפלל ולגמור את התפילה קודם שקיעת החמה, בעוד שלא נתכסתה השמש מעינינו. ומוטב להתפלל בזמנה ביחידות, מלהתפלל אח"כ בציבור [,שו"ע או"ח רלג,א,, מ"ב ס"ק יד,].

אם נזכר להתפלל מנחה כרבע שעה אחר שקיעת החמה דהיינו, מספר דקות לפני צאת הכוכבים יש אומרים, שאם אינו יכול לסיים את התפילה לפני הזמן לא יתחיל; וי"א, שאם התחיל בזמן יכול להמשיך אפילו אחר צאת הכוכבים (רב-פעלים ח"א סי' ה).


ב. לכתחילה על הש"ץ לחזור על תפילת העמידה, אולם בשעת הדחק או כשיש מנין מצומצם יכול הציבור להתפלל יחד עם הש"ץ. ובזה שני מנהגים:
לדעת המשנה-ברורה - הש"ץ מתפלל בקול עד סוף ברכה שלישית, דהיינו "הא-ל הקדוש", והקהל עונה אמן ואומר קדושה יחד עם הש"ץ, ואח"כ מתחיל הקהל תפילת י"ח בלחש.
לדעת כף-החיים - מתפלל הקהל יחד עם הש"צ, והש"צ מגביר קולו רק בג' ברכות ראשונות בלבד, ואומרים קדושה, ואח"כ ממשיכים הש"צ והקהל בלחש עד סוף העמידה.


ג. בענין אכילה לפני תפילת מנחה יש שתי דעות:
בית-יוסף - סעודה גדולה: אין לאכול בין לפני מנחה גדולה ובין לפני מנחה קטנה.
סעודה קטנה: אין לאכול לפני מנחה קטנה.
רמ"א - סעודה גדולה: אין לאכול לפני מנחה קטנה.

אכילת ארעי או אפילו פת פחות מכביצה - מותר לאכול קודם תפילת מנחה. אולם אם חושש שאכילה זו תכביד עליו ולא יתפלל כראוי - לא יאכל.

אין לשתות משקאות חריפים אפילו בשעת הסעודה לפני מנחה קטנה, מחשש שישתכר וירדם.



מעיקר הדין אסור להסתפר סמוך למנחה, מחשש לתקלות באמצע. אמנם נהגו היום להקל, כיון שיש לספר יותר ממכונת גילוח אחת, אבל עם זאת טוב להחמיר לא להסתפר אלא לאחר שהתפלל תפילת מנחה.

בדרך כלל לאדם פרטי אין יותר ממכונת גילוח אחת, ועל כן יש אוסרים להתגלח במכונת גילוח חשמלית לפני תפילת מנחה, ובפרט לפני מנחה קטנה.
בחורף, כשיש הרבה הפסקות חשמל, יש להזהר שלא להתגלח סמוך להדלקת נרות של ערב-שבת, מחשש שמא תתקלקל המכונה.

מעיקר הדין אסור להכנס למרחץ לפני מנחה. אולם מכיון שמקלחת איננה מרחץ, וכל כוונת המתרחץ היא להיות נקי בתפילה מותר להתקלח.

כתבות נוספות