שאל את הרב

תפילין לאיטר

חדשות כיפה הרב צבי קוסטינר 28/08/02 18:21 כ באלול התשסב

שאלה

ב"ה

לכבוד הרב קוסטינר!

אמנם לא נהוג לפנות למס' רבנים בשאלה זהה - אולם אני מבקש לברר מנהגי קהילות בישראל, ולכן פניתי להנהלת האתר וקיבלתי אישור (בכתב) לברר דבר מה בקרב מס' רבני קהילות וכו'.

ולעצם הענין - אני מבקש לברר מה מורה כבודו לאיטר יד השואל לדעתו לענין הנחת תפילין (בסיום התפילה) גם על יד שמאל ?

אמנם דבר זה אינו מקובל בד"כ, אבל הוא מופיע במס' פסקים שפורסמו בדורות האחרונים.

מי שמסתמכים עליו לענין זה הוא המהר"י צמח, שדבריו השפיעו רבות על הפוסקים עפ"י תורת הסוד, ולכן כתב הבן איש חי בשם השלמי ציבור (פר' חיי שרה, אות ז) בזו הלשון " … אך הרב ש"ץ דף מ' ע"ג כתב שהרב המקובל מהר"י צמח ז"ל בספר זר זהב האריך והרבה בראיות דאיטר יד ימינו אינו רשאי לשנות משאר כל אדם שלא לשנות הסדר העליון ע"ש, . . . אם עושה כל מלאכתו בשמאל יניח תש"י בשמאלו שהוא ימין כל אדם, ויתפלל בתפילין זה אך אחר התפלה ילבש תפילין בשמאל כל אדם ולא יברך עליהם בשם ומלכות אלא יהרהר שם ומלכות בלבו ויקרא ק"ש בלא ברכות ויכוין לצאת י"ח סברת מהרי"ץ ז"ל . . . אני אומר יר"ש יצא י"ח מצוה זו אליבא דכ"ע כי היא מצוה יקרה, ומה גם דסברה זו מסתבר טעמה ע"פ הסוד . . . " עכ"ל.

וגם המאירי (ברכות דף ס"א ע"ב) אומר בסוף דבריו " . . ובתפילין אין נראה כן, שהרי צריך לשים כנגד הלב".

וכן כתבו כך הגר"ע יוסף (לא כפסק מחייב אלא בלשון "ראוי לבעל נפש") וכן פסק כך הלכה למעשה בעל שו"ת דברי יואל (האדמו"ר מסאטמר). ואף ידוע לי כי כך מורים בבד"ץ של הרב וואזנר (רק למי ששואל. לא כהלכה פסוקה לציבור!)

האם כך נוהג כבודו לפסוק לשואלים אותו ? או שמא מסתמך הוא על דברי רבים (ובראשם בדורינו, הגר"ח קניבסקי והגאון הנאמ"ן - הרב מאזוז) שיצאו חוצץ כנגד סברת המהרי"ץ ?

בברכה,

דני

תשובה

שלום וברכה.
דעת הגר"מ אליהו היא שכיוון שיש מחלוקת בין הפשט לקבלהץ לכן אם אדם עושה אפי' מלאכה אחת בימין (כגוןמכה בפטיש או כתיבה) יניח בשמאל ואם עושה כל פעולותיו בשמאל, יניח בימין. לבני תורה ההדרכה היא להניח עוד זוג אחרי התפילה ביד שמאל כדעת הבן איש חי , אך מי שאינו בן תורה, יעשה כדלעיל.
שלום וברכה, צבי קוסטינר.

כתבות נוספות