שאל את הרב

תפילה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 02/06/02 01:27 כב בסיון התשסב

שאלה

א.זמן רב אני חוקר בשאלה מה פשר הבדל הנוסחאות

בין אשכנזים וע"מ,בברכת המאורות:קונם-קוניהם.

דהי-ינו:קונה אחד להם או ר"ל רבים?יש בידי

את כל המקומות(דרך שו"ת-בר אילן)שנאמר קונם-קוניהם,ואין הסבר מהותי מלבד סודות.?!?

ב.מדוע ע"מ משמיטים הפסוק הראשון של מזמור

שיר חנוכת הבית בתפילת הבוקר?וכי לא פרק

תהילים הוא? אשמח לקבל תשובות גם מכמה רבנים.

בברכה ותודה.

שלמה.מ

תשובה

ב"ה

שלמה ברכה ושלום,

1) הנוסח המופיע בסידור רב עמרם גאון, מחזור ויטרי, אבודרהם הוא: "שמחים בצאתם וששים בבואם עושים באינה רצון קוניהם", וכן בברכת הלבנה "שמחים וששים לעשות רצון קוניהם", וכך הוא הנוסח של הספרדים וע"מ.

פירוש המילה "קוניהם" היא "בוראם". כלומר, צבא השמים, המלאכים וכל הבריאה שמחים לעשות את רצון בוראם.

לפי הנוסח של עדות אשכנז צריך לומר "קונם", ומשמעות המילה קונם באה מקניין, מלשון הפסוק "קונה שמים וארץ" – שהקב"ה הוא הבעלים, הוא קונה העולם,
העולם הוא קניינו והוא ריבון העולם.

2) בימינו נוהגים בהרבה קהילות לומר מזמור ל' של תהילים בתפילת שחרית מפני שמוזכר בו הבוקר, שנאמר "ולבוקר רינה". זהו אחד הטעמים לאמירת המזמור בתפילה, שהרי לכאורא אין מקומו כאן כיוון שהוא מדבר על בניין בית המקדש שיבנה בב"א.

הספרדים משמיטים את הפסוק הראשון "מזמור שיר חנוכת הבית לדוד", מפני שמזמור זה נאמר בזמן חנוכת בית המקדש, ועתה בעוונותינו אין לנו בית מקדש, והיאך נשיר את שיר המקדש במלואו?

ועל כן תיקנו להשמיט את הפסוק הראשון
עד ביאת משיח צדקינו
שיבנה בית מקדשנו
ואז נשיר את שיר קודשנו
בחנוכת בית המקדש בב"א.

ועיין בספר כף החיים סימן נ' ס"ק ז' עוד טעמים נוספים.


בברכה,
עוזיאל

כתבות נוספות