שאל את הרב

איך להתמודד עם תפילה שלא נענית?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/05/21 20:15 טו בסיון התשפא

שאלה

שלום הרב. רציתי לדעת איך אפשר להתמודד עם תפילה שלא התקבלה?

תשובה

שלום וברכה שואל יקר!

אכן, כאשר אנחנו מתפללים על דבר מסויים והוא לא קרה ולא התמשש, אנחנו נכנסים להתמודדות פנימית עם עצמנו, בשאלה – אם התפילה תפקידה לפעול בעולם את הרצונות שלי – מדוע התפילה לא נענתה? ואם זה לא התפקיד של התפילה – אז למה בכלל להתפלל ולבקש?!

וזו אכן שאלה מיוחדת. ולכן תודה רבה על השאלה הזו!

השאלה שלך מחדדת לנו את תפקידה של התפילה ואת היחס שלנו אליה.

ישנם כמה וכמה תשובות מעניינות ומיוחדות לשאלה זו, אך אני רוצה להתייחס לתשובה אחת שבעיני יותר יכולה להתיישב לנו על הלב.

אנחנו אומרים שלוש פעמים ביום "עיני כל אליך ישברו, ואתה נותן להם את אוכלם בעיתו", כלומר שכל המציאות גם בעלי החיים ואף הדומם מייחלים ומבקשים את מבוקשם מאת ה' תמיד, ואכן הקב"ה נותן להם את כל מה שהם צריכים, אבל "בעיתו" - בזמנו. האמונה הגדולה הזו היא שעומדת בבסיס הגישה שלנו לתפילה, שאמנם אנחנו צריכים להתפלל ולבקש שהדברים שאנחנו רוצים יקרו כאן ועכשיו, כגון הצלחה במבחן, טסט, עבודה, אתגר חברתי, לימודי וכו'. וזהו יסוד התפילה שאנחנו מבקשים בה חכמה, תשובה, סליחה, פרנסה, גאולה, אלו דברים שאנחנו מבקשים מתוך רצון שיקרו כאן ועכשיו ולא רק בעתיד. אך יחד עם זאת אם הקב"ה חושב שהכי נכון לנו לקבל זאת בעתיד – אזי זה הדבר הטוב ביותר עבורנו! ועל זה אנחנו מעידים ואומרים "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו", וכן "המנהג עולמו בחסד ובריותיו ברחמים", כלומר שגם אם אנחנו לא רואים ומבינים מדוע הקב"ה עשה כך או אחרת, ברור לנו שזהו טוב וחסד שאיתו הקב"ה מנהל את העולם!

על מנת להבין זאת באופן מוחשי, ננסה לדמיין את הוויז המוכר לנו כל כך. אנחנו כותבים בוויז את נקודות היעד ורוצים להגיע בהקדם האפשרי, אך הוויז לוקח אותנו דרך פנייה אחרת ממה שחשבנו ואנו מכירים. במצב כזה ניתן לומר שהוויז טעה ולפנות לאיפה שאנחנו חושבים שיותר קצר. אך ניתן, וכך כולנו עושים, לפנות לאיפה שהוויז אומר מתוך אמונה שהוא רואה דברים שאנחנו לא רואים. לדוגמא הוא יודע שבהמשך יש פקק שיעכב אותנו יותר. ואם הוויז כך, אזי אלוקים שהוא רואה הדורות מראשית ועד אחרית וודאי יודע מה הכי נכון לנו וטוב עבורנו.

את היסוד לכל זה אנו מוצאים בגמרא האומרת "אם ראה אדם שהתפלל ולא נענה יחזור ויתפלל שנאמר "קוה אל ה' חזק ויאמץ לבך וקווה אל ה' ". לכאורה חז"ל לא אמרו שאם האדם לא נענה אזי שלא יתפלל כי מסתמא שאינו ראוי למה שהוא ביקש. אלא אמרו לחזור ולהתפלל, למה? כי אולי לפני כן לא הגיע הזמן הטוב ביותר עבור מה שהוא ביקש - ולכן לא נענה, אבל כעת הגיע הזמן ויכול לקבל את מה שרוצה אלא שצריך להתפלל כדי שאכן זה יקרה!

את היסוד הזה ניתן להמשיל לרכבת הקלה. שעל מנת לרדת ברכבת צריך ללחוץ על העיגול באמצע הדלת, וכל עוד לא נלחץ עליו הדלת לא תפתח גם אם הרכבת כבר בתחנה. יחד עם זאת כל עוד הרכבת נוסעת ולא עוצרת בדיוק במקום התחנה המוחלט – גם אם נלחץ עשרות פעמים, הדלת לא תפתח. כך היא גם התפילה, מצד אחד עלינו להאמין שרק על ידי התפילה אנחנו יכולים להשפיע במציאות – ולכן נמשיך להתפלל כל הזמן, ומצד שני להאמין שכל דבר מגיע אלינו בדיוק בזמן המתאים לנו ביותר.

המדרש אומר זאת באופן בהיר ואומר "אָמַר רַבִּי חִיָּיא רַבָּה, כְּתִיב (תהלים כז, יד): קַוֵּה אֶל ה' חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל ה' ", הֱוֵי מִתְפַּלֵּל וְחוֹזֵר וּמִתְפַּלֵּל - וְיֵשׁ שָׁעָה שֶׁיִּתְּנוּ לְךָ".

בהצלחה גדולה ובהערכה רבה!

ידידיה

כתבות נוספות