שאל את הרב

תפילה וסניף מעורב

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 02/01/12 13:04 ז בטבת התשעב

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב גלעד שטראוס

יש לי שתי שאלות מאד חשובות

1)הרבה זמו (מאז כיתה ג' בערך) הרגשתי שאני לא מצליחה באמת לדבר עם ה' בתפילה שלי. בכיתה ו' בערך התחלתי לדבר לה' מחוץ לתפילה במילים שלי, האם מותר לי גם להתפלל במילים משלי?

2)במקום מגורי ישנו סניף מעורב (דתי!!), אבל הקבוצות בו נפרדות כלומר בפעולות סניפיות או במפקד יש גם בנים וגם בנות אבל בפעולות רגילות גם של שבת וגם של חול יש הפרדה. אני משתתפת בפעילות הסניף מאז כיתה ד' (היום אני בכיתה ח'). לפני כשבוע חברה שלי העירה לי שיש בעיתיות בסניף מעורב, אני באופן אישי לא רואה שום בעיה (אני שומרת על איסור נגיעה ובד"כ לא מדברת עם הבנים מעבר ל 'שלום' ו 'באיזו שעה מסיבת חנוכה וכדומה) אשמח אם תסביר לי מה הבעיה.

אשמח מאד אם תוכל לעזור לי

תשובה

בס"ד
שלום רב,

1. הדיבור שלך עם ד' זו מעלה גדולה ועצומה בתפילה, הלואי שכולנו נגיע למדרגה כזאת. זו הדרכה של רבי נחמן מברסלב - שכל אחד יפנה אל ד' באופן אישי במילים שלו, כדאי וחשוב שתמשיכי בכך.

2. לתפילה שאנחנו מתפללים מתוך הסידור יש הרבה מטרות ותפקידים. אחת המטרות החשובות ביותר - לבקש מתוך כלל ישראל ולשם כלל ישראל. בתפילה אנחנו יוצאים מה-'בועה' האישית ומרגישים עצמנו כחלק ממשפחה גדולה שנקראת 'עם ישראל'. לכן בתחילת התפילה אנחנו פונים אל ד' בשם אבות האומה "א-להי אברהם א-להי יצחק..." הם אבות ה-'משפחה'. התפילה של ה-'יחד' מתבטאת גם בכך שכולם אומרים אותם מילים - כך אנחנו כאילו מתפללים ממש יחד - כמו מקהלה גדולה. לכן אסור לוותר על התפילה שכתובה בסידור.

3. המטרה היא לקחת את הפניה האישית אל ד' שיש לך בתפילה הפרטית, להביא אותה אל תוך התפילה הרגילה. כך תגיעי למצב שלם יותר שמשלב את התפילה הכללית עם העוצמה של התפילה האישית.

4. השאלה על סניף נפרד או מעורב היא שאלה של הקהילה. ההורים והרב המקומי צריכים להחליט מה יותר נכון למציאות הדתית של הקהילה. יש קהילות שמקפידות בכלל על נפרד: כל הארועים הקהילתיים נעשים בנפרד, להם מתאים גם סניף נפרד.
את יכולה בלב שקט להשתתף בסניף בדרך היפה והצנועה שיש לך ממילא - כפי שתארת: להשמר מנגיעה, ולא להתקרב יותר מדי אל הבנים.

כתבות נוספות