שאל את הרב

תענית בכורות בערב פסח

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 17/03/02 03:22 ד בניסן התשסב

שאלה

אני בכור - והייתי שמח לדעת מה לעשות בערב פסח:

מצד אחד, נהגו ישראל לגמור מסכת. מצד שני, מעיקר הדין קבעו תענית.

הייתי רוצה לדעת אם אני רוצה ויכול אז לצום או שעדיף לגמור מסכת.

מצפה לתשובה ולגאולה(כמה שיותר מהר)

תשובה

בס"ד

מעיקר הדין שקבלו על עצמם תענית זו - קיבלו באופן שכשיש שמחת מצוה אמיתית - היא דוחה את התענית. ובלבד שתהיה אמיתית. זאת אומרת שאם אתה באמת מסיים מסכת - זה עדיף. אבל אם אתה משתתף בסיום מסכת שלמישהו אחר. עדיף לצום ובלבד שזה לא יגרום לך עייפות בליל הסדר.

מצרף לך קובץ הלכות על תענית בכורות

-----
א
נהגו הבנים הבכורים לצום בערב פסח, בין בכור מאב ובין בכור מאם. אמנם בנות בכורות לא נוהגות להתענות. ויש הנוהגים להביא לבת בכורה עוגה מסיום מסכת אך אין די בזה לבכור זכר, כדלקמן \שו"ע תכט סע' ב. תע סע' א, מ"ב ת"ע ס"ק ד', כה"ח ס"ק טו"ב שלא נהגו הנשים לצום\.
ב.
גם הנולד אחר הנפלים צריך להתענות.
ג.
יש אומרים שכל זמן שהבכור קטן - האב מתענה במקומו, ואין נוהגים כן. אלא נוהגים לחנך את הקטן שיסיים מסכת משניות או גמרא לפי כוחו או שילך לשמוע סיום מסכת.
ד.
בכור המתענה, אומר בתפילת המנחה "עננו". ואם הם כמה בכורים ומתפללין בצבור, לא ירד בכור לפני התיבה, כי אין לומר "עננו" בחזרת התפילה בקול, כיוון שהוא חודש ניסן. \מ"ב תע ס"ק ב ועיין מ"ב שם ס"ק ג', וכה"ח ס"ק ט'\.
ה.
כיום נהגו להשתתף בסיום לימוד מסכת משניות עם פירוש, וישתדלו השומעים להבין הסיום ולכל הפחות להשתתף בשמחה. ונהגו היום להקל לאכול "כזית" עוגה מסעודת ה"סיום מסכת" כדי להיפטר מהצום ולא עושים סעודה ממש. וגם אלו יקפידו להיות בסיום ולא לקחת מהסעודה לבכור הנמצא בבית \עיין בא"ח צו כה, ר"פ ח"ד סי' ל"ה, כה"ח תע ס"ק י. מ"ב ס"ק י'\.
ו.
טוב שהבכור יסיים בעצמו מסכת אם הוא בן תורה
ז.
כל סעודת מצווה שהבכור משתתף בה פוטרת אותו מתענית ולכן אם הבכור משתתף בסעודת ברית, פדיון או שבע ברכות וכד' פטור הוא מהתענית. אמנם לא יאכל עד שיהיה בסעודת המצווה ויאכל שם "כזית".

כתבות נוספות