שאל את הרב

תנועת אריאל לעומת בני עקיבא – זו לא שנאת חינם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/02/02 14:41 ב באדר התשסב

שאלה

לאחרונה שומעים יותר על תנועת "אריאל" ורציתי לשאול אם התנועה הזאת בסדר או לא, מבחינה זו שהיא הוקמה לאחר תנועה אחרת-"בני עקיבא" בקיצור:

מה עדיף תנועה שגורמת קצת לשנאת חינם או שהעניין של יותר נפרד, יותר חשוב?

אשמח אם תענו לי על שאלתי. אני.

תשובה

שלום לך.
בשאלתך התייחסת לשתי נקודות שונות. אחת – שאלת על עצם הקמת תנועה נוספת, תנועת "אריאל", לאחר שכבר קיימת תנועת "בני עקיבא". והשניה – שאלת מה עדיף יותר, שנאת חינם או יותר נפרד.
ואענה לפי הסדר. האם שאלת שאלה זו גם על הקמת תנועת "מולדת" לאחר שתנועת "המפד"ל" הייתה קיימת? ודאי שלא, משום שניתן להבין שתנועת "מולדת" חרטה על דגלה עקרונות שלא מצאו את ביטויים ב"מפד"ל". "מולדת" בחרה במטרות שונות להגשמה ובדגשים שונים ועל כן נראה לנו מוצדק הצורך בהקמתה.
כך גם יובן לנו הצורך בהקמת תנועת "אריאל" כשנבין שהיא 'מציבה דגל אחר', מטרותיה שונות. לידע כללי – תנועת "אריאל" הוקמה לפני 22 שנה כסניף "בני עקיבא" גבעת שאול, שחבריו ראו צורך לחרוג עקרונית מהנהוג בתנועת "בני עקיבא" ולקיים את הפעילות בסניף "יותר נפרד" (כדברייך), בנים ובנות בנפרד. "בני עקיבא" לא ראתה לכך מקום במסגרת התנועה, בזמן ובמצב בו הייתה, וסירבה לראותם כסניף מסניפיה. כך התחילה דרכה של התנועה כאשר דגלה הוא דגלה של "בני עקיבא", עם שינויים בדרך להגשמת היעדים. שינויים אלו עיצבו, בהמשך הדרך, דגל שונה משל "בני עקיבא", יעדים שונים, דגשים שונים ודרך שונה מדרכה של "בני עקיבא" על אף הדמיון בשאיפות הגדולות (חיזוק התורה, העם והארץ). כעת לכל חניך ולכל מדריך יש בחירה באיזו תנועה הוא יכול להתקדם ולקדם (או להתקדם ומתוך כך לקדם) בצורה הטובה ביותר, כל אחד על פי אופיו ושאיפותיו.

אך אפילו אם נניח שהדגל היה דומה מאד – האם זה בסדר להקים תנועה נוספת? השאלה טובה, והגמרא דנה בה – האם מותר לאדם 'להיכנס לאומנותו של חברו', כלומר: להקים מסגרת מתחרה, לדוגמא: לפתוח חנות נעליים ליד חנות נעליים קיימת, ובכך לקחת מלקוחותיה של החנות הראשונה. אך הגמרא שם מביאה ש"קנאת סופרים תרבה חכמה" ועל כן מותר ואף כדאי לבנות מסגרות נוספות ללימוד תורה על אף שקיימת כבר מסגרות ללימודה וכך יוכל כל אדם ללמוד ולהתקדם על פי רמתו ואופיו. נראה שהקמת תנועה נוספת העוסקת בתורה וחינוך דינה כעין זה.

ונפנה לנקודה השניה – שברשותך אנתק אותה לגמרי מהנקודה הראשונה משום שאיני חושבת ששנאת החינם שציינת מתחייבת מעצם הקמת התנועה ואל לנו לתת יד לשנאת חינם באשר היא ובמקרה שלפנינו היא אכן לחינם, כי עלינו לקבל באהבה והבנה פיתוח ציביון שונה ודרך שונה. ניתן לחלוק, לא חייבים להסכים, אבל מדוע לשנוא?!
בייחוד בימים אלו עלינו להוסיף ולחזק אהבה ואחדות.
כל אחד שיבחר את התנועה והדרך שבה יוכל להתקדם ולקדם (או להתקדם ומתוך כך לקדם) בצורה מקסימלית.
ומאידך ה"יותר נפרד" שציינת חשוב מאד. בודאי עדיף לשמור ולהקפיד על גבולות ורוח ההלכה וחכמי ישראל בכל מסגרת וחשוב לבחור מסגרת שתמנע התמודדויות ותעודד שמירה והקפדה על הנ"ל, וגם אם לא זה המצב כרגע בכל המסגרות, בגלל כל מיני אילוצים – צריך לשאוף ולחתור לכך.

יהי רצון שנבנה, כל אחד בתנועתו ודרכו, חינוך טוב יותר, מקדם יותר ומממש יותר ונחזק את עיקרון התנועות לחיזוק זהותנו הלאומית ואחיזתנו בארץ ישראל על בסיס תורתנו הקדושה ללא פשרות וויתורים!!

בברכת חברים ובציפייה לבנין אריאל,
הדסה, חברים מקשיבים

כתבות נוספות