שאל את הרב

תמיכת אח באחות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 16/12/11 13:26 כ בכסלו התשעב

שאלה

במקרה של לוויה במשפחתי וכמובן שעלינו להתייחד עם הצער הקשה הבנתי כי אסור עלי לחבק את אחותי כדי שתוכל להרגיש עטופה באדם שהוא מאותו דם שלה האם יש הגיון שאראה אותה מתמוטטת ולא אוכל לעשות זאת היכן ההגיון.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

השאלה שלך מערבבת דיון הלכתי עם דיון רגשי. אמנם החיים מזמנים מצבים כאלה וצריך הרבה רגישות כדי להתמודד אתם, אבל כאשר מנסחים שאלה בדרך כזאת יש בכך גלישה לסגנון דמגוגי.

אני יכול לנסח שאלה בדיוק כמו שלך ולערער בכך על כל חוק:
דוגמה אחת: קבוצה מטיילת בעיר ביום חם, אזלה להם השתיה, גם כסף אין להם - האם יש הגיון שלא יגנבו משקה אלא יסבלו בצמא?
דוגמה שניה: אדם ממהר לסגור עיסקה ועלול להפסיד אלפי שקלים, בנסיעה בשעת לילה מאוחרת הוא מגיע לרמזור אדום - אין כלל תנועה בכביש, מה ההגיון שיפסיד אלפי שקלים ולא יחצה באור אדום?

המכנה המשותף לשאלה שלך ולדוגמאות שאני נותן: יש כאן עקרון של התנגשות בין הרגש ובין החוק, כאשר הרגש אומר לעשות מתוקף הנסיבות המיוחדות והשכל אומר שצריך לשמור על החוק מפני שאם נתיר לעצמנו בנסיבות כאלה לעבור על החוק נחליק במדרון חלקלק שיביא לביטול כל החוקים.

חיבוק ונישוק אסורים בין אח ואחות. כתב הרמב"ם ביד החזקה - הלכות איסורי ביאה פרק כא הלכה ו "המחבק אחת מן העריות שאין לבו של אדם נוקפו עליהן או שנשק לאחת מהן כגון אחותו הגדולה ואחות אמו וכיוצא בהן - אע"פ שאין שם תאוה ולא הנאה כלל - הרי זה מגונה ביותר, ודבר אסור הוא, ומעשה טפשים הוא, שאין קריבין לערוה כלל בין גדולה בין קטנה חוץ מהאם לבנה והאב לבתו".

כללים אלו הופכים להיות קשים ומכבידים בנסיבות שאתה מתאר. אבל דווקא כאשר יש רגישות מוצאים פתרונות: יש למצוא קרובה אחרת שתחבק את אחותך כדי לתמוך ולחזק אותה.
כמובן אם אחותך מתמוטטת ומדובר בסכנת נפשות חובתך לתמוך ולטפל בה. איסור זה מתבטל בפני פיקוח נפש.

כתבות נוספות