שאל את הרב

תלות רגשית בחברה טובה: עד כמה צריך להתנתק?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/04/20 16:37 כח בניסן התשפ

שאלה

שלום.

רציתי לשאול כמה דברים בנוגע לתלות שיש לי בחברה שלי כבר בערך שנה. שתינו מודעות לזה, והחלטנו לעשות משהו על פי מה שאמרו לנו, וזה לנתק קשר סופית. אך למרות שניתקנו קשר אנחנו עדיין באותו בית ספר ובאותה כיתה (אנחנו לא יכולות פשוט בגלל זה לעבור פתאום בית ספר).

בגלל שזה כנראה לא נחשב נתק סופי, רציתי לשאול אם הניתוק של הקשר בינינו יעזור לניתוק התלות שיש לי בה, למרות שאנחנו באותה כיתה ובי''ס? ואני גם רוצה לציין שלפניה הייתה לי תלות בעבר בעוד חברה, וכנראה בגלל שנפרדנו ושתינו הלכנו לבתי ספר שונים התלות בינינו התנתקה. עכשיו התלות חזרה במישהי אחרת...

אז אני גם רוצה בבקשה לדעת איך אני יכולה להתנתק ממנה, ואיך אני יכולה לא לחזור על זה שוב, שזה לא יקרה לי בעתיד עם עוד אנשים.

תודה רבה.

תשובה

שירה יקרה.

חשוב שתדעי לפני הכל, שבכל בעיה שיש לנו, בעצם העובדה שאנחנו מכירים בבעיה, ויודעים להגיד שהיא לא טובה לנו ורוצים לצאת ממנה- אנחנו כבר בדרך לפתרון. בכל התמודדות שיש לנו מה שהכי חשוב הוא הרצון. יש לנו רצון- יש הכל!

את שואלת מה אפשר לעשות כדי להתנתק מהתלות ולא לחזור. כשיש בעיה שחוזרת אלינו בדרכים שונות לא מספיק רק לעשות דברים חיצוניים (לנתק קשר, לעבור כיתה או בי"ס..) אלא אנחנו צריכים להסתכל פנימה ולנסות לזהות את השורש של הבעיה. ברגע שנצליח להבין מה מניע אותנו כל פעם לחזור לאותה נקודה של להתלות באחרים- נוכל גם להבין איך להתמודד בצורה נכונה ולהתגבר על הצורך הזה.

מה זה תלות? כשאדם נתלה על ענף הוא בעצם אוחז בו - תופס אותו חזק כדי לא ליפול. כשאנחנו מפתחים תלות כלפי מישהו אחר אנחנו בעצם נאחזים בו- אנחנו מרגישים שהוא זה שמחזיק אותנו ובלעדיו אנחנו ניפול. כל מי שאנחנו ומה שאנחנו מושפע ממנו. אז איך אנחנו יכולים להשתחרר מהתלות הזאת?

תארי לעצמך בנאדם שתופס ענף בחוזקה, מפחד ליפול ובטוח שרק הענף זה שמציל אותו, ואז הוא פתאום מסתכל למטה ומגלה שבעצם הוא כל הזמן עומד על קרקע יציבה.. מסכימה איתי שבמקרה כזה האדם יבין שאין לו שום סיבה להתלות בענף?

זאת הנקודה של התלות.. כשאנחנו נתלים במישהו אחר בעצם חסרה לנו הקרקע היציבה שלנו- וכאן בדיוק נמצאת גם נקודת התיקון- למצוא את הקרקע היציבה שלנו.

המשמעות של למצוא את הקרקע היציבה שלנו היא לפתח את הבטחון והאמונה בעצמנו, שיש בתוכנו את כל הכוחות כדי לעמוד לבד ולהצליח להתקדם.

זה אומר לנסות לזהות- מה תופס אותי כל פעם בקשרים שנהפכים להיות תלותיים- שמתייחסים אליי? שנותנים לי מקום? שאני מרגישה משמעותית? אם תצליחי לזהות את הנקודה הזאת שחסרה לך ואותה נראה שאת מקבלת מאחרים, תוכלי לדעת איזה דרך את צריכה לסלול לעצמך כדי להשתחרר מהתלות ולהרגיש חופשייה באמת להיות מי שאת.

בנוסף זה המקום להתבונן פנימה בכוחות הטובים שלך שמניעים אותך וגורמים לך לפעול. אפשר לעשות את זה ע"י כתיבה של כמה הצלחות קטנות בסוף כל יום, או כמה תכונות טובות שאת מזהה בעצמך. ככל שתכירי את הכוחות הטובים שנמצאים בך תבני עלמך בסיס של בטחון בטוב שלך, ואמונה שאת יכולה להצליח להתקדם בדרך שלך.

כמובן, את לא צריכה לעבור את התהליך הזה לבד. אם את מרגישה שזאת נקודה שחוזרת על עצמה ומקשה עלייך כדאי לפנות לדמות בוגרת מקצועית שיכולה לעזור לך להבין את עצמך ולחשוב על דרכים להתמודד. זו יכולה להיות מחנכת, יועצת או כל מי שתרגישי איתה בנוח.

שיהיה בהצלחה גדולה!!

נעמה

כתבות נוספות