שאל את הרב

תיקון על כיבוי נר בשבת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 16/03/02 16:58 ג בניסן התשסב

שאלה

ישבנו בשולחן שבת, ארבעה מבוגרים ושלושה ילדים.

אחד הנרות נפל על השולחן, הוא היה מאד קטן היה בו בעיקר את הלהבה ושעווה נוזלית (שהותכה) וקצת שעווה מוצקה . אחותי התעשתה וניסתה להזיז את הנר אך בגלל גודלו הקטן היה לה חם מדי ןהיא שמטה אותו. הנר החל לחרוך את מפת הניילון. ואז אני נטיתי לכיוון הנר וכיביתי אותו( בנשיפה). במחשבה שניה חשבתי ( לאחר מעשה) שודאי היה עדיף לבקש מאחד הילדים לכבות או לנסות להזיזו בעזרת כפית. אולם ההחלטה הייתה חייבת להתקבל במהירות ובאותו רגע היה נראה לי שאין מקום לחשבונות והיסוסים ויש לכבות את הנר לפני שהמפה תידלק ( כיוון שדליקה יש בה שייכות לסכנת חיים). כעת לאחר עיון בספרים אני בספק רב אם המצב שבו היינו הולם את הקריטריון ההלכתי לסכנת חיים ואפילו הרחוקה ביותר. שאלתי היא האם יש לי על מי לסמוך בדיעבד או לכתחילה. ואם לכל השיטות עשיתי לא בסדר הייתי מעונין לדעת כיצד אתקן, האם על ידי תענית (אחרי חודש ניסן) או מתן צדקה וכו'. תודה מראש.

תשובה

בס"ד



מה היית צריך לעשות?

כיון שנר דולק על שולחן שלא עושים עימו דבר - עלול להדליק את כל הבית. והדלקת הבית תגרום פיקוח נפש ובמיוחד בימינו שרוב הדירות הן בתוך בנינים, ויש בהם הרבה ילדים קטנים לא ימלט חשש פיקוח נפש בהם. על כן צריך לטפל בו. כיצד?

הדרך הטובה ביותר היא לשפוך מים סביבו שיספגו במפה וכד. ברגע שהאש תתפשט - אם תתפשט, שהיא תגיע למים - מיד היא תכבה.
אפשרות שניה - פחות טובה היא להרים את הנר ולהעבירו למקום אחר.
אפשרות שלישית - עוד פחות טובה היא לכבותו על ידי קטן.
אפשרות רביעית - היא לכבותו כמו שכיבת.

כיון שכיבת כדין, שאם לא כן היית פורצת שריפה, ואע"פ שאולי לא היה בזה פיקוח נפש וכגון שהיית יכול להזעיק את כל השכנים שיצאו מדירתם. עם כל זה לא ימלט שמישהו יזעיק מכבי אש ויהיה חילול שבת ענק. לכן כיבוי זה היה הכרחי. אם כי לא בסדר הנכון שעשית.

עוד זכור כי כיבוי נר היא מלאכה שאינה צריכה לגופה. ויש מחלוקת הפוסקים האם מלאכה כזאת היא אסורה וחייבים עליה או פטור אבל אסור. נפקא מינה לתשובה שאתה חייב, אם חייב.
על כן אל תתענה ואל תיסר את עצמך. ואסור לך לענות עת עצמך כיון שאם תעשה כן בפעם הבאה לא תכבה את הנר ואתה עלול לגרום פיקוח נפש. לכן דבר זה הוא מהדברים שאסור לעשות עליהם תשובה!!

מה כן?

למד הלכות שבת וזו תהיה הדרך שתתקן לחלוטין את מה ש"קלקלת" בזה שלא כיבת בסדר האפשרויות שמנינו לעיל.


א-

כתבות נוספות