שאל את הרב

תיקון חצות

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 30/06/13 05:42 כב בתמוז התשעג

שאלה

תיקון חצות אפשר להגיד רק מחצות עד 1, או מחצות עד שזורחת השמש?

תשובה

שלום!

תיקון חצות, שמו מעיד עליו שעיקר זמן אמירתו בחצות, כלומר י"ב שעות לאחר חצות היום (שעת חצות בתקופה זו ב-12:42).

לפני חצות טוב שלא לבכות ולקונן על חורבן הבית, מלבד ליל תשעה באב.

אין אומרים תיקון חצות אחר עמוד השחר (לא תיקון רחל ולא תיקון לאה). יש אומרים שאין לומר תיקון רחל חצי שעה קודם עמוד השחר, אך יכול לומר אז תיקון לאה.

(ע"פ פסקי הגר"מ אליהו זצוק"ל בספר הלכה לימות החול, פרק א' הלכות כ"ט, ל', ל"ה).

נראה לי להוסיף, כי מעלת שעת חצות דווקא היא על פי המקובלים לפי מה שנכתב בזוהר הקדוש. לעומת זאת נפסק בשו"ע (או"ח א',ב') "המשכים להתחנן לפני בוראו יכוין לשעות שמשתנות המשמרות, שהן בשליש הלילה, ולסוף שני שלישי הלילה ולסוף הלילה, שהתפילה שיתפלל באותן השעות על החורבן ועל הגלות רצויה".

דין זה נפסק על פי מה שכתוב בגמרא(ברכות ג.) "רבי אליעזר אומר: שלוש משמרות הוי הלילה, ועל כל משמר ומשמר יושב הקב"ה ושואג כארי, שנאמר {ירמיה כה-ל}: ה' ממרום ישאג וממעון קדשו יתן קולו שאוג ישאג על נוהו... אמר רב יצחק בר שמואל משמיה דרב: ג' משמרות הוי הלילה, ועל כל משמר ומשמר יושב הקב"ה ושואג כארי ואומר: אוי לבנים שבעונותיהם החרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי והגליתים לבין אומות העולם".

ופסקו הרא"ש והטור, ומזה הדין בשו"ע, שכוונת הגמרא לעורר את האדם לתפילה על החורבן דווקא בשעות אלו, שבהם יש התעוררות וצער מלמעלה, והתפילה מקובלת יותר בזה.

על כן, מי שקשה לו לקום בחצות אך יוכל לכוון שעות אלו של חילופי המשמרות - בוודאי ברוך יהיה, על פי מסורת התלמוד ופסיקת ההלכה שפסק הרא"ש ומרן השו"ע.

כל טוב!

* התשובה ניתנה מחתן הרב.

כתבות נוספות