שאל את הרב

תיקון חטאים קדמונים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 18/05/11 19:32 יד באייר התשעא

שאלה

שלום וברכה!

רציתי לדעת האם יש עניין דווקא לא לבכות בליל 9 באב, האם זה יהיה תיקון לחטא העם שבא בעקבות חטא המרגלים- שבכו בלילה ההוא אחרי שהמרגלים הוציאו דיבה על הארץ, ולכן נקבע בכי לדורות.

או האם יש לבכות רק על החורבן.

האם בכללי אפשר לתקן על חטא קדום כל כך בימינו?

לאו דווקא חטא זה, וגם חטאים אחרים, כגון חטא אדם וחוה וכו'.

תודה רבה מראש!!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

אתה שואל שתי שאלות:
האחת אודות בכיה בתשעה באב.
והשניה אודות תיקון חטאי קדומים.

בתשעה באב ודאי ראוי לבכות. בקינות ובמגילת איכה מוזכר בפרוש הבכי על החורבן וכל מה שבא בעקבותיו: הגלות והסבל של עם ישראל בגלות.(איכה ב; יט) קומי רני בליל בלילה לראש אשמרות שפכי כמים לבך נכח פני אדנ-י שאי אליו כפיך על נפש עולליך העטופים ברעב בראש כל חוצות:

במסורת חז"ל יש לתעניות מספר סיבות וכולן ראויות להתאבל עליהן. כך אומרת המשנה במסכת תענית (פרק ד משנה ו)"חמשה דברים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז וחמשה בתשעה באב בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות ובטל התמיד והובקעה העיר ושרף אפוסטמוס את התורה והעמיד צלם בהיכל בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ וחרב הבית בראשונה ובשניה ונלכדה ביתר ונחרשה העיר משנכנס אב ממעטין בשמחה".
מסורות אלו מצביעות על כך שהעונש על חטאי הבנים בא בהמשך לעונשים שבאו על חטאי אבות כגון שבירת הלוחות על חטא העגל והבקעת העיר על חטאי ירושלים.

באשר לשאלה השניה אודות תיקון חטאי קדמונים יש על כך דברים רבים בספרי מוסר וחסידות. שבפעולות שונות של הדורות המאוחרים יש תיקון לחטאי קדמונים.

הואיל ושאלת על חטא המרגלים אצטט לך לדוגמה דברים בענין זה מספר שם משמואל (פרשת שופטים, שנת תרע"ו). הוא מדבר על המסירות של עמ"י לקב"ה בתוך תקופת הגלות עם כל יסוריה המרים, על אמונה שמתעלה מעבר לכל שיקול שכלי, כתיקון לפחדנות של דור המרגלים ויראתם מפני יושבי הארץ.

"אך בחטא המרגלים שהלכו אחר שכלם ונתיראו מפני חוזק העם ואמרו נשינו וטפנו יהיו לבז הלוא טוב לנו שוב מצרימה, ע"כ אבדו את מעלת השכל, ושוב לא הי' שייך להם לירש את שלשה עממין אלה, ובאשר ברשעת הגוים האלה הגיע ענשם להשמידם, ניתנה הארץ בידי עמון ומואב ושעיר לשעתו, עד יהיו ישראל ראויים לה, וכמו המוסר נכסים ביד עבדו לשמרם עד יגדל בנו הקטן, כמ"ש הרמב"ן בטעם שהיתה הארץ מאז בידי הכנענים. והנה מאז עד ימות המשיח לא הגיעו ישראל לשלימות מעלת השכל, ע"כ לא ירשו עדיין את ארץ שלשה עממין אלו. אך ישראל בגלות שאין אתנו לא נביא ולא חוזה ואין אתנו יודע עד מה, ועברו עלינו צרות מצרות משונות, וחשך העולם בעדנו ואנחנו בגלותנו דוויים וסחופים ומטורפים, ובכל זאת אנו מבטלין את שכלנו לרצון השי"ת נגד הפחדים והאיומים הגדולים, זה עצמו הוא תיקון על חטא המרגלים, וכאשר יושלם התיקון בעת קץ, נזכה אז לשלימות מעלת השכל, מחמת ביטול השכל בגלותנו זו לרצון השי"ת, כמו ביציאתנו ממצרים בשביל ביטול השכל כמ"ש לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה, ע"כ נזכה אז גם לשלשה עממין אלה".

כתבות נוספות